Franse wetgeving voert reclame verbod in en heft belasting op fast fashion

Franse wetgeving voert reclame verbod in en heft belasting op fast fashion

Het Franse parlement stemde deze week in met een wet die het mogelijk maakt om fast fashion te ‘beboeten’ en reclame voor de goedkope kleding te verbieden. De Fransen betalen vanaf volgend jaar waarschijnlijk 5 euro extra voor een fast fashion-kledingstuk. Deze belasting kan in de toekomst oplopen naar 10 euro. Het geld dat met deze maatregel wordt opgehaald wil de overheid gebruiken om te investeren in duurzame modemerken. Op deze manier moet de wetgeving de veroorzaakte milieuschade compenseren.

De huidige manier van consumeren waarin aankopen elkaar sneller opvolgen en producten sneller worden afgedankt. De grote hoeveelheden kleding van minderwaardige kwaliteit dat wordt verkocht tegen lage prijzen vallen onder fast fashion. De laatste jaren zijn er steeds meer supersnelle modezaken bijgekomen, zoals Primark, Shein, Temu. Dit zorgt voor een overvloed aan schadelijke effecten: massale vervuiling, afval, overconsumptie, slechte arbeidsomstandigheden en oneerlijke concurrentie.

Luuc Brans is onderzoeker en deskundige op het gebied van duurzaamheid en klimaatimpact van kleding en de uitstoot bij productie. Luuc hoopt dat de Franse politici de neiging weerstaat om de Franse luxe modebedrijven uit de wind te houden. ‘Want luxe mode is nauwelijks tot geen haar beter dan snelle mode – ook dat verdient meer aandacht’, zegt Luuc Brans.

Naast de heffing op fast fashion, wordt reclame maken voor deze kleding verboden. ‘Vooral deze reclame maatregel is revolutionair. Er wordt vaak ten onrechte gehoopt dat we het probleem kunnen oplossen door individuele consumenten anders te ‘prikkelen’. Maar vervuilende mode is geen individueel maar een cultureel probleem,’ Volgens Luuc luidt het reclameverbod niet het einde van de mode in, maar juist een broodnodige cultuurverandering, ‘mode mag nog steeds betoveren, maar niet tegelijkertijd de planeet vernietigen’.

Door de nieuwe wetgeving zouden consumenten dus eerder voor tweedehands duurzamere kleding kiezen. Iemand die dit al doet is de 20-jarige Lola Kuiper. Met 54 duizend volgers op TikTok, inspireert Lola Kuiper de jeugd om zoveel mogelijk tweedehands duurzame kleding te dragen. In de radio-uitzending is ze te gast om te vertellen over haar passie voor tweedehands kleding en geeft ze haar mening over de wetgeving van Frankrijk. Luister het interview met Lola Kuiper hieronder terug:

Over de auteur

Dionne Rutte

Hi! Mijn naam is Dionne Rutte. Ik ben 19 jaar en studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik vind Utrecht een mega leuke stad om te studeren, voor nu woon ik nog in Apeldoorn. Ik ben geïnteresseerd in mijn medemens. Mijn grote passie is het verwerken van inspirerende gesprekken in een artikel. Ik hou dus erg van schrijven, daarentegen vind ik video’s maken nóg leuker. Ik ben enthousiast over mijn opleiding en wil graag nog meer leren over het journalistieke vak.