Voetbalclub weigert te voetballen, wat is er aan de hand in voetballand Turkije?

Vlag met het logo van de Turkse voetbalclub Fenerbahce

In een vertoning van protest verliet Fenerbahce afgelopen zondag het veld tijdens de Turkse bekerfinale tegen aartsrivaal Galatasaray, slechts 40 seconden nadat de eerste goal viel. De actie was een krachtig statement tegen wat de club beschouwt als onrechtvaardigheden en bedreigingen binnen het Turkse voetbal.

“Waar het Fenerbahce vooral om gaat is dat de veiligheid van hun spelers niet gegarandeerd kan worden,” de club. Deze bezorgdheid komt niet uit het niets. Negen jaar geleden, in 2015 werd een aanslag gepleegd op de spelersbus van Fenerbahce, waarbij de chauffeur ernstig gewond raakte. Deze zaak is tot op heden onopgelost gebleven.

Deze recente daad van protest komt ook na een reeks gewelddadige incidenten binnen het Turkse voetbal, waaronder een vechtpartij tussen spelers tijdens een wedstrijd tegen Trabzonspor eerder deze maand. Supporters bestormden het veld en een aantal spelers van Fenerbahce moesten zichzelf verdedigen met karatetrappen als gevolg.

In een interview met Yordi Yamali, een expert op het gebied van Turks voetbal, werd benadrukt dat dit gedrag niet representatief is voor het Turkse voetbal als geheel. “Het is niet de norm,” aldus Yamali. Hij wees op een verandering in hoe clubs zich positioneren en hoe ze supporters tegen elkaar opzetten via sociale media. Wel benadrukt hij dat het echt een volkssport is, en dat de supporters ook zeker enorm fanatiek kunnen zijn.

De reactie van de Turkse voetbalbond op deze incidenten is ook onderwerp van kritiek. “De bond pakt het niet goed aan, en durft het ook niet aan te pakken,” merkte Yamali op. Hij benadrukte dat de overheid verzuimt om krachtige straffen uit te delen, waardoor de problemen blijven voortbestaan.

Fenerbahce zelf heeft aangegeven uit de Süper Lig te willen stappen en zich bij een andere Europese competitie aan te sluiten. Deze stap wordt niet goed ontvangen bij de Turkse voetbalbond, die zowel het terugtrekken uit de beker als uit de competitie niet accepteerde. Maar voor Fenerbahce is het duidelijk: het is tijd voor een reset in het Turkse voetbal.

Hieronder een explainer gemaakt over dit onderwerp:

Theun Schaafsma

Mijn naam is Theun Schaafsma, en ik studeer journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik houd van voetbal, schrijven, lezen en op z'n tijd een potje FIFA. Welke kant ik in de journalistiek ik op wil weet ik nog niet, maar ik wil zeker in de journalistieke wereld aan de slag