Grootste Esports arena van Europa staat in Purmerend

Binnenkant van de H20 arena

De grootste Esports arena van Europa, de H20 arena, staat in de Noord-Hollandse stad Purmerend. Hier worden verschillende evenementen georganiseerd dat te maken heeft met gamen. Locatiemanager van de H20 arena, Jimme Jongman, ziet de populariteit van Esports toenemen.

Esports, afgeleid van “electronic sports” of elektronische sporten, verwijst naar het competitief spelen van videogames op een professioneel niveau. In plaats van fysieke atletiek draait Esports om competitieve videospellen, waarbij individuen of teams tegen elkaar strijden in toernooien of competities. Deze competitieve spellen variëren sterk in genre.

De echte doorbraak kwam in de vroege jaren 2000, toen Esports begon te professionaliseren. Toernooien met aanzienlijke prijzengelden en sponsordeals trokken serieuze aandacht. Professionele Esports-organisaties begonnen langzaam maar zeker vorm te krijgen. In de jaren 2010, brachten een explosieve groei. Online streamingplatforms zoals Twitch gaven spelers de mogelijkheid om hun vaardigheden live te tonen aan een wereldwijd publiek.

Ontwikkeling in Esports
De Gemeente Purmerend heeft een partnerschap met de H20 arena, omdat ze potentie zien in de toekomst van Esports. ‘Wij zijn overtuigd dat Esports zich de komende jaren ontwikkeld tot iets moois en groots’, aldus Ronald Kleijn.

‘De Esports groei momenteel enorm hard.’ Jongman noemt hier een voorbeeld bij: ‘We hebben viewing parties gehost, een soort bioscoop om naar games te kijken, voor Worlds van het spel League of Legends. Vorig jaar konden we dat maar in één bioscoop doen in Nederland, nu hebben we dat dit jaar in zeven bioscopen kunnen doen met uitverkochte zalen. Dus daarin zie je eigenlijk dat de groei van eSports enorm aan het toenemen is’, concludeert Jongman.

Partnerschappen
‘Partnerschappen zijn enorm belangrijk voor de Esports’, aldus Jongman. ‘Dat komt vooral omdat het heel moeilijk is om in de Esports-wereld als Esports team overeind te blijven.’ In Nederland zijn er drie grote Esports-teams: Team Liquid, Seikoo en AOMA. ‘Team Liquid en AOMA hebben heel veel deals en partnerschappen, die blijven daardoor overeind staan. Die teams creëren “exposure” voor de merken die samen een partnerschap hebben.’

Bekijk hier de Videoreportage:

Thijs de Groot

Mijn naam is Thijs de Groot en ik ben 19 jaar. Mijn hobby's zijn voetballen en gamen. Nadat ik de studie mediaredactiemedewerker op het mbo heb afgerond, heb ik ervoor gekozen om de studie journalistiek aan Hogeschool Utrecht te volgen. Even terug naar het voetbal, dat is ook wat ik later wil gaan doen: voetbaljournalist.