Eén op de zes scheidsrechters overweegt te stoppen, wat maken zij mee?

Afgelopen week kwam in een onderzoek van de RTL naar buiten dat 1 op de 6 amateurscheidsrechters wil stoppen met fluiten in verband met intimidatie. Veel scheidsrechters hebben wel eens te maken gehad met kritiek en intimidatie.

Ton Wassenberg Is al langere tijd scheidsrechter, en heeft genoeg ervaringen gehad met intimidatie: ‘Het is wel beperkt. Dit komt wel voor natuurlijk, want de spelers zijn het niet altijd eens met mijn keuzes, zeker ook de ouders niet. Maar meestal heb ik het allemaal wel onder controle, ze weten dat er ook gevolgen zijn. Op het moment dat ze te ver gaan, Als dit te ver gaat dan is het een kwestie van managen van de wedstrijd. Dan Moet je op dat moment ingrijpen op de juiste manier.’ Stel, het loopt uit de hand, dan heeft Wassenberg ook een manier om in te grijpen: ‘Je gaat eerst even langs de kant en zeg je van met een duidelijke beweging met je handen: ‘Sorry, dit wil ik niet meer hebben.’ Het is meer eigenlijk een openbaar vermaning zoals dat heet bij de KNVB, dat je eigenlijk nu de grens hebt gelegd.’ Vertelt hij, ‘De vermaning geven betekent dat je aangeeft dat ze moeten stoppen met hun gedrag, want een waarschuwing geven betekent een gele kaart trekken volgens de regels. Als ze doorgaan, moet je een kaart trekken, meestal geel of soms rood, als het echt uit de hand loopt. Maar dat heb ik dit seizoen nog niet meegemaakt.”

Hij vindt het fluiten van wedstrijden wel enorm leuk: Ik vind het een mooie manier om in conditie te blijven, en daarnaast zie je veel mooi voetbal, en het houd je in beweging.’ Ook heeft hij samen met veel andere scheidsrechters een doel voor ogen tijdens het fluiten: ‘Het onder controle houden van de wedstrijd en de wedstrijd tot een goed einde brengen is voor mij altijd een doel van elke scheidsrechter.’

Theun Schaafsma

Mijn naam is Theun Schaafsma, en ik studeer journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik houd van voetbal, schrijven, lezen en op z'n tijd een potje FIFA. Welke kant ik in de journalistiek ik op wil weet ik nog niet, maar ik wil zeker in de journalistieke wereld aan de slag