Milieudefensie Jong voert actie bij aandeelhoudersvergadering Ahold Delhaize

Spandoek Milieudefensie Jong

Op woensdag 10 april vond in het Zaantheater in Zaandam de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize plaats. Deze internationale retailgroep is bekend van merken als Albert Heijn en bol.com. Milieudefensie Jong was aanwezig om te demonstreren tegen het klimaatplan van Ahold Delhaize tijdens de aandeelhoudersvergadering.

Meer dan honderd mensen, waaronder leden van Milieudefensie Jong, kochten minimaal één aandeel om toegang te krijgen tot de vergadering. “Het doel is om direct vragen te stellen aan de board en de CEO over het klimaatbeleid van Ahold Delhaize”, aldus Winnie Oussoren, voorzitter Milieudefensie Jong.

Doel van de actie

De actie van Milieudefensie Jong richtte zich op het afdwingen van strengere milieumaatregelen door Ahold Delhaize. Milieudefensie Jong eiste dat het bedrijf zijn uitstoot van broeikasgassen (scope 1, 2 en 3) met minimaal 48% vermindert ten opzichte van 2019, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Milieudefensie Jong dreigt met juridische stappen, zoals Milieudefensie dat eerder tegen ING heeft gedaan.

Klimaatplan Ahold Delhaize

Ahold Delhaize meldt in hun klimaatplan het volgende: “We have set science-based emission reduction targets for our own operations (scope1 and 2) as well as our entire value chain (scope 3) in line with the UN’s goal to limit global warming to 1.5 degrees Celsius”

Het Ahold Delhaize Klimaatplan december 2023 definieert drie scopes voor de CO2-uitstoot. Onder scope 1 valt de directe uitstoot van broeikasgassen door Ahold Delhaize’s eigen activiteiten, zoals verbranding van brandstof in voertuigen, elektriciteit in gebouwen, en lekken van koelmiddelen. Scope 2 omvat de indirecte uitstoot van broeikasgassen door de energie die Ahold Delhaize inkoopt, zoals elektriciteit en warmte. Binnen scope 3 valt de Indirecte uitstoot van broeikasgassen die voortkomen uit de volledige waardeketen van Ahold Delhaize, van de productie van grondstoffen tot de afvoer van producten en verpakkingen. Dit omvat onder andere de uitstoot van leveranciers, transporteurs en klanten.

Bekijk hieronder de videoreportage van de demonstratie.