Samples ‘worksongs’ diepe betekenis binnen hiphopcultuur

Het is een populair fenomeen binnen de hiphopcultuur: sampling. Een oud nummer gebruiken, daar een beat onder zetten en een nieuwe tekst op schrijven. Vaak zijn dat oude jazz, blues of soulnummers maar soms ook melodieën met een duister verleden.

‘Worksongs’ zijn liedjes die zijn voortgekomen uit de tijd van de slavernij. “Ze zongen deze liedjes om het werkritme te bepalen maar ook om te communiceren met andere plantages als er bijvoorbeeld een brand woedde of ”, aldus Diana Vlet, voorzitter van Stichting Slavernijverleden. “Omdat de slavenhouders zagen dat het maken van muziek het werk van de tot slaaf gemaakten bevorderde, lieten ze het toe. Toen ze er op een gegeven moment achter kwamen op welke manier de tot slaaf gemaakten de teksten gebruikten, verboden ze het weer.”

Dat er nu samples van die oude worksongs worden gebruikt binnen de hiphopcultuur vindt Diana erg mooi. “Het is mooi om te zien dat nummers met zo’n geschiedenis worden gebruikt in hedendaagse muziek. Ik vind het wel heel belangrijk dat mensen ook de achtergrond van die muziek kennen omdat de slavernijperiode een gedeelde geschiedenis is die niet vergeten mag worden.”

Voorbeelden van nummers waarin deze muziek wordt gebruikt zijn Mask Off van Future (gesampled van Prison Song) en G.O.M.D van J Cole (gesampled van Berta Berta). Volgens Kim Dankoor, die onderzoek doet naar hiphopcultuur in de Verenigde Staten en Nederland is de kans erg groot dat deze artiesten die keuze bewust hebben gemaakt. “Als ik kijk naar de discografie van J Cole denk ik dat hij deze sample heeft gebruikt met een knipoog naar die tijd. J Cole heeft dit waarschijnlijk gedaan als een ode aan zijn zwarte voorouders om hiermee de culturele context van zijn nummers te benadrukken. “Ik denk dat J Cole hoopt dat zijn fans de achtergrond van zijn muziek nagaan en daarmee dus meer te weten komen over de geschiedenis.”