Amerikaanse Major League Soccer opkomend

De Major League Soccer, ook wel de MLS genoemd, is de voetbalcompetitie van Amerika. In Nederland is de eredivisie de grootste sportcompetitie van Nederland. In Amerika komt de voetbalcompetitie juist de laatste jaren pas op. Zo zijn competities als de NFL, NBA en NHL in het land nog steeds de grootste. Maar hoe komt het dat de MLS pas de laatste jaren zo hard groeit?

In de beginjaren van MLS waren er veel uitdagingen, waaronder financiële problemen, lage toeschouwersaantallen en beperkte interesse vanuit de media en het grote publiek. Dat is in de laatste jaren veranderd, doordat de competitie meer uitbreidingen heeft doorgevoerd. Dit heeft dit geleid tot een grotere aanwezigheid en bekendheid in nieuwe markten.

Commercieel

De Amerikaanse voetbalcompetitie heeft een commercieel randje. Zo haalt de MLS zijn inkomsten uit verschillende bronnen, waarbij televisiedeals een belangrijke inkomstenbron is. De competitie heeft overeenkomsten gesloten met zowel nationale als internationale uitzendpartners. Hierdoor wordt het bereik groter en zorgt dat ervoor dat de fanbase van de MLS zich niet alleen in Amerika bevindt, maar in heel de wereld.

Een andere belangrijke inkomstenbron voor MLS zijn sponsordeals. De competitie heeft strategische partnerschappen gesloten met grote merken en bedrijven, waaronder sportkledingmerken, financiële instellingen en technologiebedrijven. Deze deals omvatten zowel sponsorships voor de competitie als individuele deals met clubs en spelers.

Paradijsvoetballers in Amerika

Dat de MLS steeds bekender wordt, is ook te zien aan het aantal spelers dat transfereert naar deze competitie. Eén van de bekendste voetballers die momenteel in de MLS speelt is Lionel Messi. Hij speelt op dit moment bij Inter Miami, de club die door David Beckham ingekocht is in de MLS. Het inkopen van een club in een competitie is iets dat in Nederland ondenkbaar is en dus ook bijdraagt aan het commerciële beeld van de MLS. Volgens Statista verdient een speler bij Inter Miami gemiddeld meer dan 1 miljoen euro per jaar. Dit valt vaak nog hoger uit door de sponsordeals die de spelers hebben.

Column in podcast

Voor onze podcast maakte ik een column over het feit dat ik het enige meisje ben in een redactie met 7 jongens. Samen met hen maakte ik een podcast over voetbal. Hieronder mijn column in de podcast:

Milou Nagelhout

Milou Nagelhout woont al heel haar leven in Amersfoort. Ze studeert Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Ze richt zich vooral op maatschappelijke en culturele onderwerpen.