Dierendagactie in de Koninklijke Jaarbeurs vraagt aandacht voor dieren van mensen die het financieel lastig hebben

UTRECHT – De organisatie van About Cats & Dogs heeft op Werelddierendag hondenkoekjes gebakken in de Jaarbeurs. Deze werden door Stichting DierenLot verspreid onder een dierenasiel en een dierenvoedselbank. Hiermee willen de organisaties aandacht vragen voor de groeiende behoefte aan steun voor huisdieren van mensen die het financieel moeilijk hebben.

Sinds 1930 wordt in Nederland op 4 oktober stilgestaan bij Werelddierendag, een dag waarop wereldwijd extra aandacht wordt besteed aan dieren. Afgelopen woensdag stond de organisatie van het evenement About Cats & Dogs om vier uur ‘s ochtends in de keukens van de Koninklijke Jaarbeurs om 20.000 dierenkoekjes te bakken. Ook dierenarts Piet Hellemans en presentatrice Maureen du Toit waren van de partij.

Er is volgens de organisatie behoefte aan steun voor huisdieren in Nederland. Onder andere de gascrisis en de hoge inflatie hebben ervoor gezorgd dat huisdierbezitters vaker in financiële problemen komen. Hellemans beaamt dit: “Wij merken als dierenartsen dat mensen consulten, behandelingen en onderzoeken uitstellen omdat de kosten te hoog zijn.” Volgens recent onderzoek van EenVandaag heeft één op de vijf huishoudens met huisdieren een bezoek aan de dierenarts het afgelopen jaar om deze reden uitgesteld.

De kosten voor de dierenarts zijn de laatste tijd flink gestegen. Een consult bij de dierenarts is sinds 2020 gemiddeld 20% duurder geworden, meldt Huidierenverzekeringen.nl in haar rapport over de kosten van de dierenarts in 2023. EenVandaag schrijft dat één op de tien dierenbezitters het afgelopen jaar geld heeft moeten lenen om de rekening van de dierenarts te kunnen betalen.

De gebakken koekjes werden door Stichting DierenLot met twee dierenambulances naar een asiel in Woerden en een dierenvoedselbank in Utrecht gebracht. Frank Dogterom, oprichter van de Online Dieren Voedselbank, is blij met de actie: “20.000 koekjes is een heleboel, als je die gaat verspreiden over dierenvoedselbanken in Nederland merk je dat we hulp krijgen.”

Verslaggever Paul Edelman was aanwezig bij de actie:

Paul Edelman

Paul (2000) woont in Utrecht. Voordat hij journalistiek is gaan studeren heeft hij een aantal jaar Filosofie aan de Universiteit Utrecht gestudeerd. Hij bevraagt graag het leven en staat kritisch tegenover de wereld zoals die aan ons voorkomt.