LEGO steeds populairder bij volwassenen, omzet blijft groeien

LEGO steeds populairder bij volwassenen, omzet blijft groeien

De Lego Store in Hoog-Catherijne

Afgelopen week boekte het Deense speelgoedbedrijf LEGO opnieuw succes met een omzetstijging die de concurrentie doet duizelen. Terwijl de plastic bouwstenen al decennialang geliefd zijn bij kinderen over de hele wereld, blijven ze innoveren en nieuwe mensen bereiken.

De LEGO store in Hoog-Catherijne is geen moment verlaten op de woensdagmiddag. Mensen met hele verschillende leeftijdsgroepen komen en gaan. Naast dat er LEGO verkocht wordt, staat er ook veel tentoongesteld in de winkel. Zo staat achter de kassa’s een modelvariant van de Titanic, die maar liefst 9090 steentjes bevat. Deze plastic boot is ook de set die eigenaar van bouwsteentjes.info Michiel de Ruijter heel graag zou willen hebben. ‘Hij is nu al bijna twee jaar beschikbaar, die zou ik graag willen hebben.’

Hoewel het overgrote deel van de LEGO-sets nog altijd gericht is op kinderen, verschijnen er steeds meer sets op de markt die de volwassen verbeelding prikkelen, zoals de eerdergenoemde Titanic. Michiel de Ruiter merkt deze verschuiving duidelijk op. ‘Het grootste deel van LEGO’s portfolio is gericht op kinderen, maar de laatste jaren zien we een opvallende toename van volwassen bouwers. Naar schatting is nu zo’n 20% van LEGO’s klantenbestand volwassen.’

Wat maakt bepaalde sets zo aantrekkelijk voor volwassenen? Volgens De Ruiter zijn het vooral de complexere sets die de volwassen doelgroep aanspreken. “De grote technische sets zijn bijvoorbeeld enorm populair onder volwassenen die van een uitdaging houden. Maar ook de diverse thema’s, zoals reizen, architectuur en cultuur, trekken volwassenen aan die hun passies willen vertalen naar bouwprojecten.”

Jessica Zwart, een LEGO-liefhebber, deelt haar ervaring: ‘Voorheen vond ik LEGO nogal kinderachtig,’ vertelt ze. ‘Maar nadat mijn kinderen mij een LEGO-set cadeau deden voor Moederdag, veranderde mijn perspectief volledig. Het bleek een geweldige manier om te ontspannen en mijn hoofd leeg te maken.’

De veelzijdigheid van LEGO blijkt ook uit de creatieve vrijheid die het biedt. “Je hebt gewoon een steentje in je hand en dan denk je: wat gaat dit worden?” zegt Zwart. ‘En dan, voordat je het weet, heb je iets tastbaars en prachtigs gebouwd.’

Of het nu gaat om het herbeleven van je favoriete filmscene, het bouwen van een iconisch monument, of simpelweg het genot van het samenstellen van honderden kleine blokjes, LEGO blijft jong en oud wereldwijd aanspreken en bezighouden. Zo is het Deense bedrijf laatst nog een samenwerking aangegaan met de populaire game Fortnite, dat miljoenen gamers trok om de nieuwe LEGO-modus te kunnen spelen in de game.

Hieronder de videoreportage die onze verslaggever heeft gemaakt:

Over de auteur

Theun Schaafsma

Mijn naam is Theun Schaafsma, en ik studeer journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik houd van voetbal, schrijven, lezen en op z'n tijd een potje FIFA. Welke kant ik in de journalistiek ik op wil weet ik nog niet, maar ik wil zeker in de journalistieke wereld aan de slag