Dramaserie Oogappels winnaar 58ste Gouden Televizier-Ring

De Gouden Televizier-Ring wordt sinds 1964 uitgereikt en is van oudsher een publieksprijs.

De dramaserie Oogappels heeft donderdagavond in het Koninklijk Theater Carré te Amsterdam de Gouden Televizier-Ring 2023 gewonnen. Met 39 procent van de stemmen rekende de televisiehit af met de andere twee kanshebbers: B&B Vol Liefde en De Oranjezomer.

Oogappels gaat over vier volkomen verschillende gezinnen waarin de ouders worstelen met de opvoeding van hun kinderen. De serie wordt sinds januari 2019 door BNNVARA uitgezonden op NPO 1 en is inmiddels bezig aan het vijfde seizoen. Dat harde werken is nu beloond met een van de belangrijkste prijzen in de Nederlandse tv-industrie, oftewel de Gouden Televizier-Ring. “Ik had dit dus helemaal niet verwacht. Ik vind het echt geweldig”, reageerde een geëmotioneerde Will Koopman, de regisseuse van de serie, bij het in ontvangst nemen van de prijs.

Naast de Gouden Televizier-Ring werden ook nog enkele andere prijzen uitgereikt. Zo won Bertrie Wierenga, onder meer bekend van haar rol in GTST, de Televizier-Ring Acteur en werd het afscheidsconcert van Rob de Nijs bekroond met de Televizier-Ring Impact. Laatstgenoemde prijs wordt pas sinds vorig jaar uitgereikt en is volgens organisator Televizier bestemd voor programma’s die iets losmaakten in de Nederlandse samenleving en waar nog lang over werd nagepraat.

De ringen voor beste presentator en grootste talent gingen naar respectievelijk Hélène Hendriks en Noa Vahle, de YouTube-serie Politie 24/7 bekroond werd met de Televizier-Ring Online-videoserie. Road to Vegas, een kinderprogramma van Steven en Jamie Kazàn, ging ervandoor met de Televizier-Ring Jeugd.

Presentator Ron Boszhard is in het verleden in de prijzen gevallen bij het Gouden Televizier-Ring. Gala. In 2019 veroverde hij met Zappsport de Televizier-Ster Jeugd. “Genomineerd zijn is al fantastisch, winnen is dan nog een stapje hoger dan alleen maar fantastisch. Na twintig jaar vond ik het eigenlijk wel terecht dat we in de prijzen vielen met Zappsport”, vertelt Boszhard.

Of het winnen van de Televizier-Ster Jeugd nog effect heeft gehad op het programma? “Nee eigenlijk niet”, stelt Boszhard. “Zappsport is een stabiel programma. Als we de prijs niet hadden gewonnen, waren we ook doorgegaan met het programma. Aan de andere kant denk ik dat het winnen van zo’n prijs wel kan meewerken in de keuze om een programma opnieuw te laten programmeren”, aldus de mediapersoonlijkheid.

In de talkshow van vrijdag werd uitgebreid stilgestaan bij de 58ste editie van het Gouden Televizier-Ring. Bekijk het item hieronder terug.

Juriaan Kok

Juriaan Kok (Haarlem, 2002) is ooit verkozen tot beste radiopresentator van het Mediacollege Amsterdam. Het is daarom niet vreemd dat deze jongeman de studie Journalistiek heeft gekozen. Juriaan is al van jongs af aan geïnteresseerd in sport en hoopt later als sportverslaggever aan de slag te gaan.