Belgen zitten klaar voor de Ronde van Vlaanderen

VLAANDEREN – Één van de grootse wielerwedstrijden van het jaar staat weer voor de deur: De Ronde van Vlaanderen. Aankomend weekend staat België volop in het teken van de ook wel genoemde “koningin onder de Vlaamse wielerklassiekers.”

De wielrenwedstrijd, dat aankomende zondag 31 maart zal plaatsvinden, zal starten vanuit Antwerpen en finishen in Oudenaarde. Om 10 uur wordt het peloton bij elkaar geroepen en rond 10.20 uur volgt de start. De verwachting is dat de race finisht rond 16:45 uur. De eerste 130 kilometer van de in totaal 270 kilometer, zal overwegend rustig terrein zijn. Maar in de tweede helft van de ronde zal dit veranderen, wanneer de helling de Oude Kwaremont zal naderen, schrijft de website Wielrennen UpToDate.

Ook wordt er dit jaar weer een grote drukte verwacht. In verschillende veiligheidszones langs het parcours van de ronde zal op de dag zelf aan de hand van telecomdata het aantal supporters gedurende de volledige dag geteld worden. Die aantallen worden in de komende jaren gebruikt om de drukte in te schatten, schrijft Nieuwsblad België. Ook zegt provinciegouverneur Carina Van Cauter in het Nieuwsblad België dat er zones kunnen worden afgesloten, als er een te veel aantal mensen is.

In de radio-uitzending van donderdag 28 maart was Martijn Hendriks te gast. Hij is voormalig professioneel wielrenner, heeft zijn eigen wielerpodcast ‘Tweewieler’ en is sportredacteur bij de NOS. Hij vertelt in de uitzending meer over zijn verwachtingen van de wedstrijd en waar de drukte en belangstelling voor de ronde vandaan komt.

Annelot Sandbrink

Ik ben Annelot Sandbrink en ik ben student Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Naast dat ik mij bezig houd met de actualiteit, vind ik het erg leuk om te reizen en te leren over nieuwe culturen. E-mail: annelot.sandbrink@student.hu.nl Telefoon: 06 34 92 41 65