Orange Babies en wielerploeg bundelen krachten in de race tegen hiv in Afrika

Hiv besmettingen zijn de afgelopen jaren flink afgenomen

In Nederland leven 24.000 mensen met HIV, het virus die aids veroorzaakt. Deze groep kan dankzij goede behandeling en zorg een goed leven lijden. Toch is dat in andere, veelal Afrikaanse landen, niet vanzelfsprekend.

In Afrika leven ruim 25 miljoen mensen met het hiv virus. Afgelopen jaar kwam er volgens UNAIDS 676.000 nieuwe besmettingen bij, en overleden er 385.000 mensen aan aids. Dit aantal is ongekend hoog, maar sinds 2010 is het aantal besmettingen en sterfgevallen wel met ruim 50% afgenomen.

Orange Babies is een van de stichtingen die zich bezighoudt met het bestrijden van hiv en aids in Afrika. Deze organisatie is actief in gebieden waar de besmettingsgraad hoog is en goede medische hulp niet vanzelfsprekend is.

De organisatie test mensen op hun hiv-status, verstrekken medicatie, voeding, condooms, de prikpil en het bieden van voorlichting, onderwijs en psychosociale hulp. Met verschillende projecten zoals eigen (mobiele) klinieken, (wees)huizen en scholen wil Orange Babies het verschil maken.

De stichting is ook verbonden aan de wielerploeg van Frank Groenendaal, die zelf ook het hiv virus bij zich draagt. De wielerploeg richt zich voornamelijk op de jeugd, en heeft grote namen als Puck Pieterse, Ryan Kamp en Inge van der Heijden onder zich gehad. In de podcastaflevering van deze week vertelt Frank over hoe de samenwerking tussen Orange Babies en zijn wielerploeg tot stand is gekomen.

Luister hieronder naar de podcastaflevering met Frank Groenendaal en Roelien Piron

Robin Sol

Deze jongeman uit Hoofddorp houdt zich graag bezig met de sportjournalistiek en is groot wielerfanaat. Op vroege leeftijd was hij al bezig met verhalen schrijven, dus het is geen wonder dat deze knaap is uit gekomen bij de opleiding Journalistiek.