Het beroep achter de parfum

Het beroep achter de parfum

Foto gemaakt door: Karolina Grabowska

Overal zijn wel geuren. De een lekkerder dan de ander. Mensen vinden het dan ook belangrijk om lekker te ruiken. Vrouwen tussen de 25 en 34 jaar gebruiken gemiddeld zestien geparfumeerde producten per dag. Maar waar komen al deze verschillende geuren vandaan? Dit is het beroep van een parfumeur. Een parfumeur ontwikkelt geuren.

Dagelijks worden er nieuwe geuren ontworpen. Geuren zitten in alles, denk aan de geuren in je auto, je was, make-up en vooral parfum. Een parfumeur ontwikkelt deze geuren. Dit begint met het begrijpen van noten. “Noten zijn net als muziek,” vertelt Alain Ferro, directeur van het Grass Institute of Perfumery. “Echter gaat het hier om geurnoten. Je hebt 3 soorten noten. Zo heb je topnoten, hartnoten en basisnoten. Deze noten hebben allemaal een andere functie.” Topnoten ruik je als eerste; ze worden ook wel openingsnoten genoemd. Echter zijn deze eerste noten ook het meest vluchtig; na 15 minuten ruik je de topnoot niet meer, vertelt hij. “Daarna ruik je de hartnoten. De hartnoten zijn het belangrijkste element van de parfum; ze bepalen dan ook zo’n 40-50% van de uiteindelijke geur. Hartnoten houden het aanzienlijk langer vol dan topnoten, maar liefst 4 tot 6 uur. De derde noot, de basisnoot, ruik je het langst. Deze geur kan je nog dagen na het opspuiten van de parfum ruiken.”

Er zit dus veel achter een geur. Het ontwikkelen van een geur kan dan ook jaren duren. De grootste en meest bekende geuren worden ontwikkeld door veel verschillende parfumeurs. “Parfumeurs worden erkend binnen de markt, maar niet door het publiek. Dat is ook logisch, want voor grote merken is marketing erg belangrijk; wat er achter de schermen gebeurt is bijzaak,” vertelt Ferro. Parfumeurs worden tegenwoordig vaker bekend dan vroeger, mede door documentaires of films. Onder het grote publiek is Francis Kurkdjian op dit moment de bekendste parfumeur. Dit komt door de documentaire waarin hij een van de meest bekende parfums van DIOR, J’Adore, herontwikkelt. Zulke documentaires zijn goed voor de publiciteit en erkenning van dit vak.

Het vak parfumeur is dus erg uniek

Audio gemaakt door: Loekie Pruijn

Over de auteur

Loekie Pruijn

Ik ben Loekie Pruijn (2003) en ik ben 1e jaars student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik kom oorspronkelijk uit Bussum, maar woon nu in Utrecht. Ik ben heel enthousiast, open en nooit bang om iets te vragen hierdoor past de opleiding Journalistiek erg goed bij mij, naast dat ik een grote passie voor schrijven heb natuurlijk. Ik wil eerst alle aspecten van journalistiek ontdekken voor dat ik kan bepalen welke richting ik later op wil gaan.