Het slavernij verleden van Suriname

commons.wikimedia.org - Fotograaf: Samhanin

De trans-Atlantische slavenhandel is nu al meer dan 400 jaar afgeschaft. De handel in slaven hield vanaf 1814 op. In Nederland werd de slavernij in zijn koloniën pas op 1 juli 1863 verboden, dus ook in Suriname. Wat gebeurde er na de afschaffing van de slavernij in Suriname?

In de voormalige Nederlandse kolonie Suriname werden er slaven via de trans-Atlantische slavenhandel naar Suriname toegebracht. ‘De Surinaamse economie liep alleen op de slaven en uiteindelijk op de kracht van contractarbeiders.’ vertelt Coen van Galen, lecturer en programmaleider bij Historisch Database van Suriname en Curaçao.  Na de afschaffing van de slavernij werden er namelijk contractarbeiders naar Suriname gehaald. Deze contractarbeiders hadden voor een bepaalde tijd een contract getekend om op de plantages van Suriname te werken. ‘Vele voormalige slaven wilde niet meer uit principe op de plantages werken, dus iemand anders moest dat doen.’ vertelt van Galen.

Slaven konden na de afschaffing van de slavernij niet teruggegaan naar het land van herkomst. Dat komt omdat vele niet meer wisten waar hun voorouders vandaan kwamen. De contractarbeiders konden vaak wel terug naar het land van herkomst. ‘Veel tot slaaf gemaakt mensen waren gestript van hun identiteit en door de jaren heen is die identiteit verloren gegaan, ze moesten hun eigen identiteit creëren.’ oftewel Helmut Grezius, lecturer op Anton de Kom universiteit in Suriname.
Uiteindelijk is de samenleving van het huidige Suriname een mengelmoes van alle culturen.

Luister hieronder de reportage over de doorwerking van de slavernij in het huidige Suriname

Bahaar Ramdjanbeg

Dit is Bahaar Ramdjanbeg, 19 jaar en wonend in Den Haag. Ze is geïnteresseerd in politieke journalistiek en misdaadjournalistiek. Ze heeft, voordat ze voor journalistiek koos, ook twee jaren Rechten gestudeerd.