Paasartikelen zorgen voor een hoge omzet bij winkeliers 

Paasartikelen zorgen voor een hoge omzet bij winkeliers 

Beeld: Tim Gouw van Unsplash

Aankomend weekend is het Pasen en dit feest wordt door iedereen anders gevierd. Denk aan een heerlijke brunch met de familie, een tripje naar de woonboulevard of naar de kerk. Pasen staat ook bekend als de periode in het jaar waar winkeliers veel omzet genereren. Massaal worden er boodschappen gedaan om de lekkerste paaslekkernijen op tafel te kunnen zetten. Toch hebben paaseitjes, paashazen en gekleurde eieren helemaal niets met het christelijke paasfeest te maken. 

Ook dit jaar is de verwachting dat winkeliers een hoge omzet draaien. Volgens retail-expert Erik Hemmes kunnen winkeliers een stijging van ongeveer 10 procent van de normale omzet verwachten. “In 2023 draaiden supermarkten een recordomzet en ook het record van Pasen is in 2023 verbroken. Toch werden er in 2023 wel minder producten verkocht. Die recordomzetten hebben alles te maken met de prijsverhogingen en niet met de hoeveelheid producten of klanten”, legt Hemmes uit. Toch zorgt de verkoop van de welbekende paasproducten voor een hogere omzet bij winkeliers.  

Naar verwachting van Hemmes zullen consumenten deze paasdagen nog meer op de prijs van producten gaan letten. “Mensen schrikken nu steeds meer van de prijs van producten en daardoor grijpt de consument sneller naar de huismerken”, verteld Hemmes.  

Omzet is niet alles 

De verkoop van paasartikelen is dus goed voor de omzet van winkeliers. Toch verkoopt ijssalon eigenaar Thomas Lijten deze artikelen bewust niet meer. Voor hem draait het niet meer om de hoogste omzet draaien deze Pasen “Het gaat niet alleen om de Euro’s die we verdienen maar om de impact die we maken als bedrijf”, legt hij uit. Thomas is vorig jaar bekeerd tot christen en heeft daarom ook besloten om geen standaard paasartikelen meer te verkopen. Geen paaseitjes en paashazen meer maar een taart met de tekst ‘He is risen’.  

Over de auteur