Ultimate Frisbee in transitie: De overgang van topniveau naar een lager niveau en andersom.

Een man die een frisbee gooit.

In meer dan 85 landen zijn 10 miljoen Ultimate Frisbee-spelers verenigd onder de Wereld Frisbee Bond. De sport groeit wereldwijd en wordt erkend door het Internationaal Olympisch Comité. Recentelijk zijn in de VS de eerste (semi)professionele competities gestart. Van beginners tot topteams, iedereen vindt kansen in lokale, nationale en internationale toernooien. Ultimate Frisbee vliegt niet alleen over velden, maar ook over conventionele sportgrenzen. Maar hoe zit het met andere landen in Europa en Noord Amerika?

De sport is in 1968 bedacht in Maplewood, New Jersey. Pas in de jaren tachtig kwam de sport naar Nederland. In Canada is het spel, net zoals in haar buurland, een grote sport. Volgens een artikel van de Vancouver Ultimate League zijn er ongeveer 30.000 recreationele frisbee spelers. De Nederlandse frisbeebond heeft 1750 leden. Het is dus niet gek om te denken dat een grote reden voor het niveau verschil komt door de grotere keuze aan spelers die de teams in Noord-Amerika kunnen kiezen.

Maar hoe ligt het niveau en de bekendheid van de sport frisbee in andere landen dan de Noord Amerika en Nederland? ‘Het frisbeeniveau in Letland is bescheiden; met ongeveer 80 actieve spelers en 4-5 teams op nationaal niveau is de competitie niet heel hoog. Teams hebben gemengde trainingen door het gebrek aan enkele geslachtsmatch-ups.’ Vertelt Didzis Malderis, een Letlander die speelt in de hoogste leauge in de VS bij Chicago Union.  ‘Het is behoorlijk klein; mensen maken nog steeds grapjes als ik zeg dat ik frisbee speel,’ merkt hij op. In 2015, toen hij begon, was de populariteit van frisbee in Letland nog kleiner. Ondanks het gebrek aan erkenning hoopt hij op groei, geïnspireerd door het succes van andere landen zoals België. Het streven, volgens Malderis, is dat Ultimate frisbee in Letland in de spotlights komt en dat ze mee kunnen doen in de top op internationaal niveau.

Jep van der Horst

Jep is een negentien jarige student aan de Hogeschool van Utrecht. Hiervoor heeft hij filosofie gestudeerd, al hoewel dit iets te zweverig was gebruikt hij zijn filosofische blik bij het schrijven van zijn artikelen. Hij woont momenteel in Amsterdam maar wilt de het liefst wonen in veel verschillende landen, zijn droom is dan ook om reizend te werken.