Jetzt geht’s los: alles wat je moet weten over het EK van 2024 in Duitsland

De EK-trofee van Euro 2020, die op 11 juli 2021 veroverd werd door Italië.

Over ruim zes maanden is het zover: het EK voetbal in Duitsland. Welke landen hebben zich geplaatst? En wanneer wordt de loting verricht? Upd8 zet de belangrijkste zaken rond Euro 2024 voor je op een rijtje.

Deelnemers

Met 21 van de 24 geplaatste landen is het deelnemersveld zo goed als rond. Duitsland was als gastland al zeker van deelname. De overige twintig landen zijn doorgestroomd vanuit de kwalificatiecyclus: Spanje (groep A), Schotland (groep A), Nederland (groep B), Frankrijk (groep B), Engeland (groep C), Italië (groep C), Kroatië (groep D), Turkije (groep D), Albanië (groep E), Tsjechië (groep E), België (groep F), Oostenrijk (groep F), Hongarije (groep G), Servië (groep G), Denemarken (groep H), Slovenië (groep H), Roemenië (groep I), Zwitserland (groep I), Portugal (groep J), Slowakije (groep J).

Play-offs

Wie ook nog kans maken op deelname aan het EK, zijn Bosnië en Herzegovina, Estland, Finland, Georgië, Griekenland, IJsland, Israël, Kazachstan, Luxemburg, Polen, Oekraïne en Wales. Deze twaalf landen strijden in de play-offs om de drie resterende EK-tickets. In het Zwitserse Nyon vond afgelopen donderdag de loting plaats. De landen zijn onderverdeeld in drie paden. De winnaar van de wedstrijd tussen Wales en Finland neemt het in de finale op tegen de winnaar van het duel tussen Polen en Estland. Het land dat in de finale als winnaar uit de strijd komt, kan de tickets naar Duitsland boeken. In pad B is Israël gekoppeld aan IJsland, terwijl Bosnië en Herzegovina het opneemt tegen Oekraïne. Pad C heeft de volgende twee clashes opgeleverd: Griekenland – Kazachstan en Georgië – Luxemburg. De wedstrijden in de play-offs worden afgewerkt op donderdag 21 en dinsdag 26 maart.

Loting en potindeling

De loting voor het EK vindt plaats op 2 december in de Elbphilharmonie in Hamburg. De deelnemers zijn verdeeld over vier potten. Pot 1 bestaat uit Duitsland, Portugal, Frankrijk, Spanje, België en Engeland. In pot 2 zitten Hongarije, Turkije, Denemarken, Albanië, Roemenië en Oostenrijk. Pot 3 wordt vertegenwoordigd door Nederland, Slowakije, Tsjechië, Schotland, Kroatië. In pot 4 zien we Italië, Servië, Zwitserland en de drie play-off winnaars terug.

Speelsteden

De wedstrijden op het EK worden in tien speelsteden afgewerkt: Berlijn, München, Düsseldorf, Stuttgart, Keulen, Hamburg, Leipzig, Dortmund, Gelsenkirchen en Frankfurt. De openingswedstrijd staat gepland op vrijdag 14 juni in de Allianz Arena in München. Exact een maand later, op zondag 14 juli, staat in het Olympiastadion in Berlijn de finale op het programma.

Gibraltar schittert door afwezigheid op het EK in Duitsland. De ‘voetbaldwerg’ verloor alle acht de wedstrijden in de kwalificatiecyclus en kwam daarin zelfs geen enkele keer tot scoren. In onderstaande audioreportage wordt uitgebreider stilgestaan bij het nationale voetbalelftal van Gibraltar.

Juriaan Kok

Juriaan Kok (Haarlem, 2002) is ooit verkozen tot beste radiopresentator van het Mediacollege Amsterdam. Het is daarom niet vreemd dat deze jongeman de studie Journalistiek heeft gekozen. Juriaan is al van jongs af aan geïnteresseerd in sport en hoopt later als sportverslaggever aan de slag te gaan.