Iran vs. het westerse waardes

Protesten in Iran

Het gebeurde 44 jaar geleden, de gijzeling van tientallen burgers en diplomaten. De Iraanse gijzelcrisis, met als doel de inmenging van de Verenigde Staten te verdrijven. De spanning tussen Iran en de VS is sindsdien nooit hersteld. De Iraanse Revolutionaire Garde aan die aan de macht is draagt haat uit naar Amerika, de kijk van de burger is echter anders.

Iran kent een streng Islamitisch regiem. Vrouwen moeten bijvoorbeeld een hoofddoek dragen in het openbaar. Dit leidde eind 2022 tot grote protesten in Iran. Het begon allemaal bij Mahsa Amini die haar hoofddoek verkeerd droeg en daardoor werd opgepakt en gedood. Dit zorgde voor veel verontwaardiging in Iran en over de gehele wereld. Dit was een reden dat vele Iraniërs de straat op gingen tegen het streng conservatieve regiem. De protesten werden volgens de CNN met harde hand bestreden. Volgens Human Rights Activists News Agency kwamen er tijdens de protesten 527 mensen om en werden 20.000 Iraniërs vermoord.

Mede door dit strenge regiem vluchtten er veel Iraniërs naar het westen. Zo ook Arjan zijn ouders. Hij vertelde dat zijn moeder plotseling geen zangles mocht volgen en buiten een hoofddoek moest dragen. Dit wilde zij niet, omdat zij niet Islamitisch was. Om die reden kozen zijn ouders ervoor om Iran te ontvluchten en een nieuw leven te beginnen in het westen, omdat zij niet bidden naar het oosten.

De Iraanse, in Nederland wonende, Alireza Taimurizadeh zei vorige maand tegen Eenvandaag dat de dood van Mahsa een begin was van een revolutie. Hij ziet de Iraanse bevolking dus meer richting het westen schuiven. Net als professor Religieuze studies Poyaan Tamimi Arab. Zo geeft hij aan dat de gewone burgers in Iran helemaal niet zo een haat dragen naar Amerika. “Haat voor Amerika wordt door de meeste normale burgers geassocieerd met het regiem van Khamenei dat propagandamiddelen inzet om dit beeld van de Iraanse bevolking te behouden.”

Om meer diepgang te krijgen in de spanningen tussen Iran en de Verenigde staten, hebben we in de talkshow gesproken met buitenlandverslaggever van Nu.nl, Mathijs Le Loux.

Om meer te weten te komen over de gebeurtenis van 44 jaar geleden check je deze video:

Lucas Gengler

Ik ben Lucas Gengler, een eerstejaars student op de school van journalistiek en ik ben 19 jaar. Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat Leidsche Rijn, Vleuten en de Meern bezig houdt. Door mijn contacten met onder andere het bedrijf Raum en mijn interesse in mensen weet ik goed wat er speelt.