DUITSLAND – Door een grote treinstaking in Duitsland vallen er vandaag en morgen veel treinen uit. Machinevakbond GDL eist namelijk meer loon en wil daarnaast dat machinisten 35 uur kunnen gaan werken, zonder dat het loon verandert. Volgens GDL-leider Claus Weselky is het ‘‘de start van een zogenoemde stakingsgolf’’.
Afgelopen maandag kondigde de vakbond de staking aan, tot grote onvrede van de Deutsche Bahn. Het is namelijk de vijfde keer dat de vakbond een staking organiseert in een cao-conflict. Met de staking willen ze bereiken dat machinisten hoger loon krijgen vanwege de inflatie en een werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor hetzelfde loon.
Deutsche Bahn ontevreden
Vorige week liepen de onderhandelingen tussen de vakbond en de Deutsche Bahn stuk waardoor de machinistenvakbond wegliep. Die en vindt daarnaast de eisen te hoog, laat HR Directeur Martin Seiler in een persbericht weten. ‘‘We zijn nog steeds bereid om constructieve maar realistische oplossingen te vinden, maar de eisen van de GDL zijn niet realiseerbaar en vormen een enorme bedreiging voor de Duitse spoorwegen’’. Daarnaast zouden de stakingen erg slecht zijn voor de economie. ‘‘Er wordt nu geschat dat de stakingen de Duitse economie al honderden miljoenen euro’s heeft gekost’’, zegt Seiler. Volgens Clement Fuest, directeur van het Duitse economische researchinstituut ifo, vormen de stakingen ‘‘een tegenslag voor de al kwetsbare conjuctuur’’.
Bekijk hieronder de videoreportage over de rechten van jou als reiziger en wat een treinstaking betekent voor de Deutsche Bahn (tekst gaat verder onder de video).
Start van stakingsgolf
De langste staking vond afgelopen januari plaats. De effecten op de Duitse economie zorgden ervoor dat de Deutsche Bahn toch terugkeerden naar de onderhandelingstafel. Verder zijn er naast effecten op de economie volgens onderzoek ook effecten op de toename van dode en gewonden in Duitsland of brengt het de openbare veiligheid of gezondheid in gevaar. Echter liepen de onderhandelingen vorige week stuk en liep de GDL weg. Volgens GDL-voorman Klaus Welesky is dit de start van een ‘‘zogenoemde stakingsgolf’’. Welesky bedoelt daarmee dat stakingen niet meer aangekondigd worden maar ook steeds langer zullen duren. Of de Deutsche Bahn met een beter voorstel komt zal nog moeten blijken.