Op een klapstoeltje vooraan de collegezaal moeten zitten, niet mee kunnen met de tram omdat hij te vol zit of twee treinen eerder nemen om verzekerd te zijn van een plekje in de zaal. Dit zijn allemaal voorbeelden van problemen waar studenten in de eerste weken van een nieuw collegejaar tegenaan lopen. Dit is geen nieuw probleem.
Met uitzondering van de jaren 2020 en 2021, waar niemand de collegezaal in mocht wegens de maatregelen rondom het coronavirus, speelt dit probleem al langer. Zo werden er in 2018 Kamervragen gesteld over de overvolle collegezalen en overwerkte docenten en werd er in 2015 door studenten aan de Technische Universiteit Delft ook al geklaagd over overvolle zalen.
Ook de 23-jarige Lauryn van Leeuwen, oud-studente Built Environment aan de Hogeschool van Amsterdam, heeft in het verleden last van de drukte gehad. “In mijn eerste jaar, zo’n vier jaar geleden, heb ik wel eens een college gehad dat zo druk was dat er, naast een normale collegezaal, ook een extra lokaal was geregeld. Hier konden de studenten dan een livestream volgen van het college. Alleen liepen het beeld en het geluid niet goed samen, waardoor de les Statica niet te volgen was. Het was onmogelijk om mee te luisteren en dan tegelijkertijd te weten met welke formule we bezig waren”, aldus Van Leeuwen. “Dit probleem was echter van korte duur, na de eerste les besloot iedereen het college vanuit huis te volgen.”
De drukte lost zichzelf in de meeste gevallen op, vertellen meerdere alumni uit ervaring. Studenten verliezen motivatie of besluiten zelf om colleges online te volgen. Ondanks dat doen studentenvakbonden en studieverenigingen hun best om dit aan te kaarten bij de universiteiten. Dit is te zien in onderstaande reportage: