Minder werk voor mensen met arbeidsbeperking, eenzaamheid als gevolg

Raam van ZiZo, een café waar mensen met een beperking werken

In 2022 hebben minder mensen met een arbeidsbeperking werk gevonden, met een verschil van 3.400 mensen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van Cedris. Dat het moeilijker wordt om aan een baan te komen, is voor een groot deel van deze groep slecht nieuws: exclusie uit de arbeidsmarkt kan voor hen eenzaamheid en sociale isolatie tot gevolg hebben.

“Zonder het leveren van een bijdrage aan de samenleving voelen mensen zich al snel nutteloos, als een blok aan het been.” Dit zegt psycholoog Hans van Ierland. Hij heeft in 2018 wijkleercentrum Alles voor Elkaar opgericht: een centrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waar zij gelijkgestemden ontmoetten, een zinvolle dagbesteding vonden en zich zo konden ontwikkelen. “Alles voor Elkaar kon de deelnemers geven wat ze nodig hadden: activiteiten en aandacht. Zonder deze bezigheden blijven ze snel alleen op hun kamer achter. Zo raken ze geïsoleerd van de buitenwereld”, aldus Van Ierland.

Alles voor Elkaar moest vorig jaar sluiten, maar dat neemt de boodschap niet weg: ‘Geef mensen een zinvolle bezigheid, en ze zullen zichzelf ontwikkelen.’ Mee kunnen doen is voor deze mensen dus van groot belang, ook volgens de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. De directeur van de VGN, Theo van Uum, legt uit dat één van hun uitgangspunten “Gewoon meedoen in de samenleving” is. Hierbij ligt de nadruk op gewoon meedoen: dus zonder eigen instanties en werkplekken. De VGN wil geen parallelle samenleving creëren, maar een gemengde samenleving waar iedereen in past. “Dit is voor VGN het ideaal.”

Cedris is een vereniging die zich inzet voor een diverse arbeidsmarkt. De cijfers komen uit de Cedris Sectorinformatie 2022.

Kijk hieronder een reportage over mensen met een arbeidsbeperking en de arbeidsmarkt voor deze groep:

Eva Polders

Ik ben Eva Polders, 19 jaar, en kom uit Den Haag. Creativiteit is heel belangrijk voor mij, zowel binnen als buiten de journalistiek. Verder interesseer ik mij op journalistiek vlak vooral in maatschappelijke onderwerpen en klimaatproblemen.