Kop en munt: Fangirl vs. voetbalsupporter

Links zie je Zoë van Steenis, een K-pop fangirl. Rechts staat Lars, een trouwe Ajaxsupporter. Foto door Britt Smith

In deze versie van Kop en Munt kijken we naar het verschil tussen een Ajaxsupporter en een Fangirl. De voorbereiding voor een wedstrijd en concert zijn erg verschillend. Er is wel een overeenkomst tussen de twee, Zoë vertelt wat dat is: “Voetbalfans zijn wel een beetje hetzelfde als K-pop fans, als er bij hen een doelpunt wordt gemaakt schreeuwen ze ook de longen uit hun lijf.”

Sinds dat Lars een jaar of zeven of acht is, is hij fan van Ajax. Het begon thuis met het kijken van de wedstrijden op TV, maar nu hij ouder is, is hij bij elke thuiswedstrijd aanwezig. De indeling van ‘gameday’ ziet er als volgt uit: “Nou, je wordt wakker en dan doe je je Ajax shirt aan, vervolgens even ontbijten en dan gaan we naar het station. Tijdens de treinrit stappen een mannetje of dertig/ veertig in en dan gaan we met z’n alle een paart biertjes doen in de supportershome en genieten van de wedstrijd”, vertelt Lars.

Zoë van Steenis is een K-pop fangirl. K-pop is Koreaanse popmuziek, waarbij jongensgroepen, meidengroepen en andere Koreaanse artiesten hun liedjes zingen in een mix van Koreaans en Engels. Zoë reist naar verschillende steden, omdat K-pop artiesten niet heel vaak naar ons land toekomen. “Ze vergeten Nederland een beetje bij de Europese tours, ze gaan vaak naar grote steden zoals Parijs, Londen en Madrid etc. Voor ons is het dan makkelijk om naar Duitsland en Parijs te gaan. Dan moeten we kijken of we een hotel nodig hebben en wat de prijzen van de reis en alles is”, aldus Zoë van Steenis.

Het verschil is duidelijk te zien. Zoë van Steenis reist verschillende landen af om haar muziekiconen te zien en Lars pakt de trein naar Amsterdam, drinkt een biertje en geniet van het spel. Bekijk hieronder reportage waar Britt Smith langsgaat bij Lars en Zoë van Steenis thuis. Beide vertellen ze wat over hun passie.

Britt Smith

Ik ben Britt Smith (2005) student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben naar van alles nieuwsgierig, maar ik hou me graag bezig met muziek en films en deel graag wat ik ervan weet. E-mailadres: britt.smith@student.hu.nl telefoonnummer: 06 81582998