Collecteweek Dierenbescherming in volle gang

Alice Vernout-Kemper is landelijke projectcoördinator van de collectes voor de Dierenbescherming. Tijdens deze jaarlijkse inzamelingsactie gaan in Nederland duizenden vrijwilligers op pad om geld in te zamelen voor onder andere dierenasielen en dierenambulances.

Hoe gaan de collectes in zijn werk?

“We gaan deze week met ongeveer 7000 collectanten in heel Nederland de straat op. Vorig jaar is er een bedrag van bijna een miljoen opgehaald, dus we hopen daar dit jaar overheen te gaan. We werken als stichting het hele jaar naar deze week toe, bijna niet te geloven eigenlijk. Mijn taak deze week is alles om de collectes heen regelen wat betreft de logistiek. Ik stuur bijvoorbeeld de collectecoördinatoren aan. Deze zijn er in elke buurt aanwezig waar collectes plaatsvinden, ook wel wijkhoofden genoemd. Zij zorgen ervoor dat alle collectanten de materialen krijgen die ze nodig hebben.”

Waar ben je als projectcoördinator verantwoordelijk voor deze week?

“Ik ben verantwoordelijk voor het maken en ontwerpen van de collectebussen, ook regel ik fotoshoots voor bijvoorbeeld reclameposters. De Instagam- en FaceBook-accounts houd ik deze week ook in de gaten. Eigenlijk draait mijn taak als coördinator dus vooral om de communicatie.”

Loop je zelf mee als collectant?

“Ik heb gisteren toevallig even gelopen, als collectant. Ik kreeg echt ontzettend leuke reacties en heb best wel wat opgehaald. Dit jaar maken we gebruik van nieuwe key-cords, dus veel mensen zijn positief over de professionele uitstraling van de collectanten.”

Hoe worden collectanten geworven?

“We maken gebruik van verschillende projecten, waaronder telemarketing. We zijn het hele jaar bezig om zo veel mogelijk vrijwilligers te verzamelen, door bijvoorbeeld onze leden en donateurs te bellen. Ook afgemelde collectanten bellen we even, om zeker te weten dat we geen mensen missen. Zelf zorg ik voor voldoende berichten op Facebook en Instagram, zodat ook die doelgroep bereikt wordt.”

Vorig jaar is er bijna een miljoen opgehaald, verwacht je dit jaar een hoger bedrag?

“De opbrengst van donaties via QR-codes kunnen we nu al inzien, maar het bedrag aan contante geld kunnen we pas later zien. Dit komt doordat de collectecoördinatoren het geld pas later gaan storten. Het is nu dus nog een beetje lastig om in te schatten of we die miljoen gaan halen. Wel weten we dat deze collecteweek het online collecteren ontzettend goed loopt door het verminderde gebruik van contant geld. Dus wie weet!”

Aan welke doelen wordt het opgehaalde geld besteed?

De opbrengst van de collectes gaat vooral naar dierenasielen en dierenambulances. De personen die helpen op deze locaties zijn meestal vrijwilligers, dus het geld gaat voornamelijk naar materialen die gebruikt worden. Ook zorgt de Dierenbescherming dat ernstig mishandelde dieren ‘opgelapt’ worden, dat kost allemaal heel veel geld. We krijgen geen subsidie van de overheid, dus een collecteweek als deze is voor onze stichting van levensbelang.

Mieta Bouwman en Kim Smit zijn beide collectant voor de Dierenbescherming in Medemblik. Luister onderstaande reportage en kom erachter hoe een avond collecteren eruitziet.

Thirza Sonneveld

Thirza Sonneveld is een gedreven journaliste en studeert momenteel aan de Hogeschool Utrecht. Haar interesses binnen het vak liggen voornamelijk bij onderwerpen rond duurzaamheid, maatschappelijke kwesties en kunst en cultuur. Contact: thirza.sonneveld@student.hu.nl