Het Regionale Songfestival voor de deur

Het Regionale Songfestival voor de deur

Prijs van het Regionale Songfestival

De grote finale van het Regio Songfestival staat voor de deur. Op zaterdag 4 november wordt de zangwedstrijd gehouden in de Stadsschouwburg in Utrecht. Verschillende regionale omroepen hebben een kandidaat aangesteld die voor hen gaat zingen, maar wat maakt zo’n Songfestivalnummer succesvol?

Er zijn verschillende theorieën over hoe je een succesvol nummer schrijft. In een artikel van Nemo Kennislink vertelt Ashley Burgoyne, Universitair docent in Computationële Muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, dat er vier factoren zijn die een nummer een hit kunnen maken. De eerste is herhaling, zoals patronen binnen refreinen of melodieën en daarnaast is er een goede herkenning van de melodie nodig, ook zonder begeleiding van instrumenten. Ook conventionaliteit is van belang. Dit houdt in dat het lied lijkt op andere nummers. Als laatste moeten er volgens Burgoyne niet te extreme of te kleine verschillen tussen de hoogste en laagste noot in het nummer zitten.

De Universitair docent geeft in het artikel aan dat het niet altijd om de muziek gaat. Soms zijn er ook factoren van buitenaf die het succes beïnvloeden. “En de vuistregel voor een hit: 20% komt door de muziek zelf en 80% door andere factoren die minder meetbaar zijn. Denk aan budget of inzet van het management van de artiest”, zegt Burgoyne.

Verder laat Cornald Maas, in een artikel van EenVandaag, weten dat je ook goed scoort als in het nummer een maatschappelijk verhaal wordt gedeeld. Als voorbeeld Israël, die won met een lied dat ging over de #MeToo-beweging. Ook won Conchita Wurst met een lied over de deportaties in het Krimgebied in 1944. De maatschappelijke waarde in combinatie met de manier waarop het lied wordt gezongen is dus belangrijk. Het betekent niet gelijk dat je het festival wint, maar het kan de kans vergroten.

Bekijk hieronder de reportage:

Bekijk hieronder het aanvullende gesprek met Riks Ozinga uit de uitzending:

Over de auteur

Djem Smit

Djem Smit (Haarlem, 2004) houdt zich graag bezig met sport. Het verdiepen in een specifiek onderwerp klinkt hem niet onbekend in de oren, net als informatie vergaren uit diepgaande gesprekken. Op zijn stage bij het FlowBuro, maakte hij al vroegtijdig kennis met journalistieke producties. De studie Journalistiek past daarom uitstekend in zijn straatje.