Sportjournalist Rypke Bakker: ‘Het Europees voetbal blijft magie’

Bron: Djem Smit

De Champions League, Europa League en Conference League zijn in volle gang. Nederlandse voetbalclubs Feyenoord, PSV, Ajax en AZ spelen wedstrijden tijdens deze competities. Gisteravond stonden Ajax en AZ op het Europese toneel en speelden hun tweede wedstrijd in de groepsfase. Sportjournalist Rypke Bakker van nu.nl deelt zijn inzichten over het belang van deze toernooien voor Nederlandse clubs.

“Het leuke van de Conference League en in mindere mate de Europa League is dat je wat te dromen hebt als club zijnde. De kans dat namelijk een Nederlandse club, de Champions League wint is vrij klein. Zo moet je het dan opnemen tegen clubs als Manchester United en Real Madrid. Het niveau ligt in de Europa League en Conference League wat lager, maar de magie van het Europees voetbal is er nog steeds alleen de tegenstanders zijn wat minder”, gaat Bakker verder. “Vooral voor een club als AZ is dit een mooie kans om te laten zien wat ze kunnen. Het leeft ook heel erg bij AZ, terwijl mensen bij Ajax de Champions League gewend zijn en zij nu de Europa League spelen en dat is toch een niveau lager. Daarnaast spelen PSV en Feyenoord in Champions League dus die magie is er.”

Bakker vertelt verder dat de Nederlandse clubs het tot nu toe iets minder goed doen dan dat we gewend zijn van de afgelopen jaren. “Het viel op dat Nederlandse clubs in een competitie zaten met wat zwakkere clubs en daardoor wonnen. Daarom zag het er relatief goed uit voor deze clubs. Op dit moment moeten we nog maar zien hoe de Nederlandse clubs het gaan voortzetten, maar tot nu toe is het ietsjes minder dan we hadden gehoopt”, vertelt Bakker.

Luister hieronder naar sportjournalist Andy Houtkamp. Met hem blikken we terug op de wedstrijden van AZ en Ajax van gisteravond.

Anne Schuuring

Mijn naam is Anne Schuuring en ik ben eerstejaarsstudent journalistiek. Ik ben vooral geïnteresseerd in maatschappelijke en culturele onderwerpen. Na mijn studie lijkt het mij leuk om achter de schermen te werken bij tv-programma's.