‘Hij begeleidde mij extra omdat ik een vrouw was’

Dick Jol bij zijn prijzenkast.

Dick Jol is de Bjorn Kuijpers van de vorige generatie voetballiefhebbers. Hij floot een Champions Leaguefinale en ook op het EK 2000. Nu is hij een gepensioneerde scheidsrechter sinds 2008. In datzelfde jaar werd hij scheidsrechter van het jaar en kreeg hij van de KNVB de ‘Gouden Kaart’, een beetje stoppen op het hoogtepunt. Net als Björn Kuijpers, die na de EK-finale besloot te stoppen.

Dick Jol was dan wel gestopt als professioneel scheidsrechter, maar als de voetbalclub uit Monster hem opbelt om in het weekend te fluiten, zegt hij nog steeds ja, ‘als ze dan wel klaar staan met een Westlands mandje’, aldus Dick Jol. Dick heeft zich nog altijd ingezet voor scheidrechter zijn nadat hij stopte. Hij begeleidde veel clubscheidsrechters naar het behalen van het B-categorie diploma, zo ook bij Asha.

Asha werd in 2004 clubscheidsrechter in Rijswijk. Dit deed ze om haar kinderen op zaterdagochtend te kunnen fluiten. Niet alleen werd haar diploma overhandigd door Dick Jol, ook was hij destijds intensief bezig met het begeleiden van Asha. ‘Hij ging mee naar haar wedstrijden en hij begeleidde mij extra omdat ik een vrouw was’, aldus Asha. Zij merkte dat Dick Jol meer vrouwen wilde betrekken in de voetballerij. Dit beamende Dick ook, zo zei hij: ‘Ik vind het jammer dat wij geen vrouwelijke scheidrechters begeleiden. Wij moet een voorbeeld nemen aan Duitsland en Engeland, daar is alles veel professioneler’.

Dick Jol is dan wel 67 jaar en een gepensioneerde professionele scheidsrechter, maar het enige eindsignaal als scheidsrechter hoort na 90 minuten op het veld bij hem.

Adil El Marnissi

ik heet Adil en ben 21 jaar. Ik studeer aan de hogeschool van Utrecht en werkzaam bij ESPN en Het Bonusprogramma. Ik ben van erg nieuw- en leergierig, daarom zal ik altijd zoeken naar de waarheid. ongeacht de moeilijkheidsgraad.