Studentenjargon zorgt voor groepsvorming

Hoewel het nog steeds heel vaak mis gaat bij studentenverenigingen, blijven ze populair. Voor buitenstaanders is het soms moeilijk om te begrijpen hoe het precies werkt in zo’n selectief gezelschap. Eenmaal bij een studentenvereniging worden er jaarclubs gevormd, maar hoe werkt dit precies?

Bij een studentenvereniging kunnen studenten van de universiteit en hbo aansluiten. Om je aan te mogen sluiten moet je een ontgroening doorstaan, niet bij alle studentenverengingen vindt een ontgroening plaats. Na deze ontgroening worden er jaarclubs gevormd tussen de studenten die de ontgroening hebben doorstaan. Je vormt dan een jaarclub samen met een paar studenten uit je jaar.

Unitas is een studentenvereniging in Utrecht, ook hier worden jaarclubs gevormd. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat de taalsituatie op Unitas een grote rol speelt bij het vormen van zo’n jaarclub; ‘’Groepsleden gebruiken het jargon namelijk bewust om affiliatie met de sociale groep aan te tonen. Het jargongebruik stimuleert daarbij een gevoel van verbondenheid en saamhorigheid binnen de gemeenschap, wat van belang is bij het vormen van een groepsidentiteit.’’

Voorbeeld van deze woorden zijn bijvoorbeeld Novitiaat, de benaming voor de selectieperiode van Unitas. Ook een woord is feut, dit is de benaming voor iemand die graag lid wil worden van de studentenvereniging, maar dat nog niet is.

Kijk hieronder de reportage over de verschillende meningen van Ties van Warmerdam en Marthe van Mosselveld.

Lotte Stooker

Lotte Stooker (2005) is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze heeft haar hele leven in Zeist gewoond en schrijft nu ook vóór en over de inwoners van Zeist. Een gedreven journalist die het heerlijk vind om verhalen van anderen te horen.