Sinterklaas vs. Kerst: een feestelijke strijd

Het wordt steeds kouder buiten en de kerstverlichting hangt op straat; de feestdagen komen eraan. Morgen komt Sint-Nicolaas ons land weer binnen en komt de oer Hollandse pakjesavond steeds dichterbij. Maar is het sinterklaasfeest nog zo populair of haalt kerstmis de eerste plaatst in populariteit? Hans Koopmans, voorzichter Stichting Centraal Sint Nicolaas Comité Tilburg, beaamd dat kerst een belangrijkere rol is gaan spelen.

Kersttradities

Uit een onderzoek van PWC uit 2021, komt naar voren dat Kerstmis verreweg het meest gevierde decemberfeest is onder Nederlanders. Maar liefst 85% viert het. Stukken meer dan het zeer Hollandse sinterklaasfeest, dat vandaag de dag nog maar door een krappe 53% van de bevolking wordt gevierd. Echter was rond de jaren dertig de populariteit van kerst veel groter. In elk katholiek gezin stond een kerststal in de kamer. Het aantal katholieke huisgezinnen is afgenomen. Secularisatie speelt een grote rol bij de afname van de populariteit van kerstmis. Secularisatie is het proces waarbij de kerk als instituut invloed verliest in de maatschappij. Hierbij speelt ook dat het uiten van geloofsovertuigingen niet meer door iedereen wordt gewaardeerd. Peter Diemer, voorzitter van Stichting tot behoud van erfgoed van Kerst in Nederland vertelt: “Kersttentoonstellingen worden nog altijd druk bezocht. Men vindt het leuk om de deur uit te gaan om kersttradities te bekijken, maar halen het zelf niet meer snel in huis.” Een opvallende trend binnen het kerstfeest is dat kersttradities worden gebruikt om politieke standpunten te uiten. “In de Napolitaanse kerststal wordt Greta Thunberg neergezet als klimaatactiviste”, aldus Diemer. Het erfgoed wat bij Kerstmis hoort zien we steeds minder, maar in ons land wordt nog op allerlei manieren kerst gevierd. Het kerstdiner is nog altijd heel populair en evenementen zoals Winter Wonder land worden druk bezocht.

Discussie

Uit een peiling door samenwerking van het AD en Bureau Panel blijkt dat de enorme impact van de discussie rond het discriminerende karakter van Zwarte Piet, de populariteit van sinterklaas heeft verminderd. Koopmans benadrukt hier vooral: “de kleur van de piet maakt voor de kinderen helemaal niet uit.” Maar liefst 82 procent vindt het feest door die discussie ‘minder leuk’. “Kerst wordt populairder dan sinterklaas, ik denk dat dit ook te maken heeft met de zwarte pietendiscussie”, aldus Diemer.

Populariteit

Uit hetzelfde onderzoek van PWC blijkt dat Kerst weliswaar door de meeste Nederlanders wordt gevierd, maar onder bepaalde delen van de bevolking is sinterklaas bovengemiddeld populair. Zo viert 72% van de Nederlanders onder de vijfenveertig jaar pakjesavond, tegenover 40% van de respondenten die ouder zijn dan vijfenveertig jaar. Ondanks de groeiende populariteit van kerst zal Sinterklaas niet verdwijnen. Concluderend wordt het feest dus vooral onder de jongere generatie gevierd. Ook optochten worden nog elk jaar druk bezocht. Koopmans: “vorig jaar stonden er bij ons in Tilburg zo’n 35000 mensen.”

In de kop/munt uitzending van vrijdag 17 november kwamen zowel Sinterklaas als de Kerstman