Wat te verwachten seizoenopener Formule 1 Bahrein?

Wat te verwachten seizoenopener Formule 1 Bahrein?

Door Jeroen de Recht


Het Formule 1-seizoen staat op het punt te beginnen met de eerste Grand Prix in Bahrein zaterdag om 16.00 uur. Naast de vrije trainingen en kwalificatie deze week, heeft de redactie van Upd8 voormalig formule-1 coureur Jan Lammers en sportjournalist Ronald van Dam geraadpleegd om te informeren over Max Verstappen, het Bahrein International circuit en het laatste nieuws.

In 2024 moet Max Verstappen 24 Grand Prix-races rijden, twee meer dan vorig jaar. De verhoogde racefrequentie wordt toegeschreven aan de commerciële strategie van Formula One Management (FOM) om de financiële gevolgen van de coronajaren te compenseren. “Men betoogt dat het een kwestie van marktwerking is, waarbij FOM hun investeringen maximaal wil benutten”, zegt Lammers. ‘Less is more’, volgens Ronald van Dam. “Houdt de leuke circuits over, ondanks dat de coureurs het fysiek wel aankunnen”.

Wat betreft het Bahreinse circuit, wordt aangegeven dat de wisselende weersomstandigheden en stop/start bochten het lastig maken voor teams om de optimale set-up te vinden. De focus ligt op remmen en stabiliteit, cruciaal voor bochtinvoer, rotatie en acceleratie. Ronald van Dam beschrijft dat het circuit in Bahrein niet echt eruit springt. “Het nadeel is dat ze nu al getest hebben door de vrije trainingen, zoveel geheimen hebben de teams dan niet. Het waait vrij hard, wat een factor is voor de rondetijden. Een goede auto, kan door alle omstandigheden heen. Ik ben benieuwd hoe de Ferrari en Mercedes het gaat doen, vorig jaar problemen met de auto’s die ze nu getackeld hebben. Ik ben benieuwd hoe groot de gaten nu zijn”, aldus van Dam.

In recent nieuws is bevestigd dat Christian Horner aanblijft als teambaas, met verdere details die nog naar buiten moeten komen. Of er juridische stappen worden ondernomen door de betrokken partij hangt af van de afwikkeling van de claim. Volgens Jan Lammers zullen details nog gefilterd naar buiten komen via allerlei kanalen. “Of de dame in kwestie nog gerechtelijke stappen gaat ondernemen hangt af van wat er afgesproken is. Als haar claim ronduit verworpen is zal dat wellicht nog wel gebeuren en als ze gesetteld hebben niet”, aldus Lammers.

Vooruitkijkend van de vrije trainingen die deze week hebben plaatsgevonden, wordt benadrukt dat de kwalificatie slechts het ‘single-lap’ prestatieniveau weergeeft, terwijl tijdens de race de echte efficiëntie van de auto zal blijken. Bij Lammers ligt de nadruk op aerodynamische efficiëntie als de sleutel tot succes, met voordelen zoals optimale rechte lijn snelheid en bandenbehoud. Voor van Dam is het relatief een rustige winter geweest met weinig rijderswissels. “Met de testdagen lijkt het weer een jaar te worden dat Max gaat domineren”.

De vraag is hoelang Verstappen nog door blijft gaan. “Hij is nog jong, maar moet er wel plezier in houden”, volgens van Dam. Het kan ook zijn dat hij zegt ‘Ik heb niks meer te bewijzen’. “Achter het stuur is hij zo goed, dus geen hoedje van onderschatting. Concentratieverlies had hij wel een keer vorig jaar, maar dan geeft zijn team hem op zijn donder”. De grootste uitdaging voor in de toekomst is als de leverancier van Red Bull in 2026 overstapt van Honda naar Ford. “We hadden een tijdperk met Schumacher, dat hij vooraan bleef, nu is dat Max. In deze auto wilt hij alleen maar winnen”, zegt van Dam.


Beluister hier onze gast Kamiel Reckman, die aangeschoven is bij de radio-uitzending deze week. Hij heeft het over de Strade Bianche, de wielrennerskoers die aanstaande zaterdag begint in Italië en de formule 1 seizoenopener in Bahrein met Max Verstappen.

Over de auteur