Factcheck onjuist: Volwassenen die ongeveer vier minuten intensief bewegen, 30% minder kans op kanker

Beweging kán bijdragen aan het verkleinen van de kans op kanker.

De redactie van Upd8 News checkt regelmatig verschillende claims op hun betrouwbaarheid. Deze keer kijken we naar een uitspraak in het tijdschrift Wendy. Daarin wordt beweerd dat volwassenen die per dag ongeveer vier minuten intensieve activiteit verdelen in sessies van een of twee minuten 30% minder kans op kanker hebben. En dat klopt niet helemaal, maar hoe zit het dan eigenlijk wél?

Kanker speelt een steeds grotere rol in onze maatschappij. Afgelopen week deelde KWF Kankerbestrijding nog een bericht waarin stond dat een op de twee mensen op enig moment in hun leven de diagnose kanker zullen krijgen. Mensen zullen dus, vanzelfsprekend, op zoek gaan naar manieren om te voorkomen dat deze ziekte hen treft.

De claim

In een artikel van het tijdschrift Wendy schijnen ze de oplossing te hebben. In een artikel met de kop “Goed nieuws: 1 of 2 minuten bewegen per dag kan kans op kanker verlagen”, wordt de volgende claim gedaan op basis van een onderzoek van JAMA Oncology: “De onderzoekers analyseerden gegevens van meer dan 22.000 mensen in de UK Biobank, een toonaangevende biomedische database. Wat ze ontdekten, was opmerkelijk: volwassenen die ongeveer vier minuten intensieve activiteit verdeelden in sessies van een of twee minuten, hadden 30% minder kans op kanker. Dit betekent dat zelfs de drukste mensen manieren kunnen vinden om hun gezondheid te verbeteren met minimale tijdsinvestering.”

JAMA Oncology

Deze claim klopt niet helemaal. Uit het onderzoek van JAMA Oncology blijkt inderdaad dat volwassenen de kans op kanker verkleinen door intensieve beweging van slechts vier minuten, verdeeld in sessies van één of twee minuten, maar niet helemaal zoals de Wendy het beschrijft.

Het onderzoek van JAMA omvatte 22.398 volwassenen die geen reguliere lichaamsbeweging deden en gedurende een gemiddelde periode van 6,7 jaar werden gevolgd. JAMA meldt dat de oplossing met deze percentages alleen zou gelden voor mensen die niet of nauwelijks (kunnen) bewegen. Niet alle volwassenen, zoals Wendy dit stelt, zullen dus 30% minder kans hebben op kanker.

Ook blijken de percentages niet volledig te kloppen in het artikel van Wendy. Het onderzoek van JAMA Oncology laat namelijk weten dat zelfs kleine hoeveelheden VILPA (Vigorous Intermittent Lifestyle Physical Activity), zo weinig als 3,4-3,6 minuten per dag, werden geassocieerd met een 17 tot 18% lager risico op kanker. Een dagelijkse VILPA-duur van 4,5 minuten was geassocieerd met een 31 tot 32% lager risico op kanker gerelateerd aan fysieke activiteit. Hoewel deze percentages rond de 30% liggen, is er niet terug te lezen in het artikel dat “volwassen bij 4 minuten intensieve activiteit 30% minder kans op kanker hebben”.

Bewegen helpt

Toch is deze claim niet volledig onwaar. Beweging kan namelijk wel bijdragen aan het verminderen van de kans op bepaalde typen kanker. Stichting tegen Kanker meldt op hun website het volgende: “Er is een verband tussen lichaamsbeweging (sport-, beroeps- of huishoudelijke en andere activiteiten) en een kleiner risico op bepaalde kankers. Mensen die voldoende bewegen in hun dagelijks leven, of aan sport doen, hebben een duidelijk lager risico om te sterven aan kanker dan mensen die inactief zijn.”

Ook KWF Kankerbestrijding meldt dat de kans op kanker verkleint kan worden door middel van lichaamsbeweging. Linda Sumner, woordvoerder van KWF, vertelt over de positieve impact van bewegen. Ze geeft bijvoorbeeld aan dat beweging zorgt voor een lage hormoonspiegel. “Dit betekent dat er niet teveel hormonen in je lichaam zitten. Met teveel hormonen heb je meer kans op kanker”, geeft Sumner aan. Daarnaast meldt ze dat je door te bewegen op een gezond gewicht blijft. Ook dit is bevorderlijk, want mensen met overgewicht hebben een grotere kans op kanker.

Ook verwijst Linda Sumner naar de website van Alles over Sport. In een artikel vertellen zij over de voordelen van sporten voor het voorkomen van kanker. Zij melden het volgende: “Zo is aangetoond dat voldoende bewegen het risico verkleint op dikkedarmkanker, borstkanker en baarmoederkanker. De British Heart Foundation geeft op basis van wetenschappelijk onderzoek aan dat het risico op dikkedarmkanker met 20 tot 30% kan worden verlaagd, het risico op borstkanker met 20 tot 40% procent en het risico op baarmoederkanker met 27. Ook zouden mensen die lichamelijk actief zijn tot 30% minder kans hebben op longkanker.”

Conclusie

Het klopt dus niet volledig wat de Wendy in een artikel claimt. Het is waar dat lichaamsbeweging de kans op kanker kan verkleinen, maar de getallen die Wendy in het artikel heeft staan kloppen niet helemaal. Ook geldt de claim niet voor alle volwassenen, maar enkel voor de volwassen die in hun alledaagse leven niet (kunnen) doen aan lichaamsbeweging .

Sanne Pellicaan

Ik ben Sanne Pellicaan en ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar de wereld om mij heen en verdiep me daarom in zoveel mogelijk journalistieke richtingen. Neem vooral contact met mij op als je nog een leuk nieuwtje hebt! E-mail: contact. sannepellicaan@gmail.com Telefoonnummer: 06-15311477