Utrecht Centrum

Gameforce heeft oog voor iedereen: “nooit gedacht dat ik nog kon gamen”

Gameforce 2023

Het walhalla voor gameliefhebbers, oftewel Gameforce. Voor het tweede jaar op rij vindt het evenement plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Na binnenkomst zijn er games te zien zover het oog rijkt, allemaal in verschillende soorten en maten. Voor sommige gamers is dit dan ook hét evenement van het jaar.  Dit jaar is er extra aandacht besteed om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van de spelletjes, zelfs mensen met een beperking.

Eens per jaar wordt de Jaarbeurs omgetoverd tot een waar gameparadijs. Meerdere hallen zijn helemaal gevuld met allemaal verschillende plekjes waar overal andere dingen te beleven zijn omtrent gamen. Van een kidszone tot een competitieve Zone, voor iedereen die gamen leuk vindt is er wel wat te beleven.

“Vergeleken met vorig jaar hebben wij nu flink uitgebreid, waardoor we meer ruimte hebben om een evenement neer te zetten waar voor elke doelgroep wat te doen is”, aldus projectmanager Robi Janssen. “Dit hebben we mede geprobeerd door een mainstage in hal vier neer te zetten waar ook andere activiteiten dan esports plaats zullen vinden, in tegenstelling tot vorig jaar. Zo zullen er influencers te zien zijn die interactieve spellen zullen spelen met het publiek, als ook cosplay shows waar mensen hun allermooiste creatie kunnen tentoonstellen”.

Een ander opvallend stukje is te vinden in hal drie. Hier is een speciale plek ingericht voor mensen met een beperking, zodat ook zij nog plezier kunnen beleven van het spelen van een spelletje. Zo kunnen mensen in een rolstoel een auto besturen met hun eigen rolstoel of is er gezorgd dat mensen door middel van hun ogen een spel kunnen spelen.  Op het gezicht van Ilias is een glimlach niet meer weg te slaan. Door een ongeval is hij een hand verloren en heeft sindsdien bijna geen spelcomputer meer aangeraakt. “Veel spelcomputers dienen met twee handen bestuurd te worden. Sinds ik mijn hand verloren ben heb ik bijna geen game meer kunnen spelen hierdoor. Doordat ik hier met mijn ogen mijn karakter kan besturen, heb ik mijn hand niet nodig en kan ik nog steeds de spellen spelen die ik leuk vind. Voordat ik hier vandaag kwam had ik nooit gedacht dat ik nog kon gamen”

Al eerder benoemt en zeker niet te missen in dit spektakel zijn de mensen die aan cosplay doen. Door de zalen heenlopen overal mensen die geprobeerd hebben om zichzelf zo realistisch mogelijk te verkleden zijn als hun favoriete personage. Eén van de personen die eruit springt, is Emily. Ze is helemaal verkleed als Spirit Blossom Ahri, een personage uit de game “League of Legends”. Ze heeft paarse haren met bloemdecoraties, een lichte kimono-achtige jurk versierd met bloesems en paarse met blauwe tinten over de rest van haar lijf. “Ik kijk hier al het hele jaar naar uit. Het voelt voor mij echt alsof ik in een paradijs beland ben. Ik kan hier volledig mezelf zijn en genieten van datgene wat ik het allerliefste doe: gamen. Mijn liefde voor Ahri is zo groot omdat ik heel vaak als haar speel wanneer ik aan het gamen ben en ik haar zo’n mooi personage vind. Ik vind het ook echt leuk om aan anderen te laten zien dat dit is wie ik ben. Een meisje dat gamet en het geweldig vindt om zichzelf te verkleden als haar favoriete personage”.

Jacey Zelissen

Jacey Zelissen, geboren in 2003 en beginnend student aan de Hogeschool Utrecht. Hier is zijn passie voor sport en journalistiek samengekomen. Zijn eerste stappen in de journalistiek zette hij als correspondent amateurvoetbal voor De Limburger, waar hij ervaring heeft opgedaan als schrijvend journalist. Met een passie voor sport, interesse in alles wat zich afspeelt in zijn omgeving en een scherp oog voor verhalen, is hij klaar voor alles wat er op zijn pad komt.