Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Gevaarlijke situatie taxistandplaats centrumzijde station Utrecht

Gevaarlijke situatie taxistandplaats centrumzijde station Utrecht

Door Youran van Loenen

De taxistandplaats aan de centrumzijde van station Utrecht zorgt voor een onveilige situatie. Taxichauffeurs spreken hier hun zorgen over uit: “Niet alleen voor ons is het onveilig maar voor de fietsers is het nog veel erger.” De beoogde inrichting van de taxistandplaats maakt het nog gevaarlijker.

 

Taxichauffeurs zijn niet blij met de taxistandplaats aan de centrumzijde van station Utrecht. De standplaats is erg onoverzichtelijk, wat zorgt voor gevaarlijke situaties. Wanneer je de trappen bij het station afkomt zie je het gelijk. Een rij van taxi’s met weinig ruimte aan beide kanten. Wanneer een taxi weg wil rijden moet hij een scherpe bocht maken over het fietspad heen. Het zicht van de taxi’s wordt aan de linkerkant geblokkeerd door grote plantenbakken en lantaarnpalen, waardoor de taxi’s de aankomende fietsers niet zien komen. Aan de rechterkant is het net zo erg. Fietsers komen daar uit een tunneltje omhoog, waardoor het lastig is om ze te zien komen. Wanneer er van beide kanten geen fietsers komen, kan de taxi zijn scherpe U-bocht maken. Hierbij moeten de taxi’s naast de fietsers die uit het niets kunnen komen, ook nog opletten op de vele voetgangers.

De gemeente heeft plannen voor een herinrichting van de taxistandplaats. In plaats van de standplaats op een andere overzichtelijkere plek te zetten, wilt de gemeente de taxistandplaats verder naar voren zetten, vlak voor de roltrap. Rob Tweehuijzen is taxichauffeur en spreekt hier ze zorgen over uit. “ Volgens de tekeningen van de nieuwe standplaats staan wij vlak voor de roltrap, daar verderop. En moeten wij over het dubbelzijdige fietspad wegrijden. De ene kant is hartstikke druk, ’s ochtends al. De andere kant komt omhoog uit een tunneltje, gelegen aan de grootste fietsenstalling van Europa. Die kan je gewoon niet zien als je daar staat. Daar komen ze dan met hun e-bike met 30 km/h omhoog en dan liggen ze er al onder voor je weggereden bent.”

Tweehuijzen heeft samen met de TRU (Taxiplatform Regio Utrecht) al vaak een oplossing voorgesteld. TRU heeft voorgesteld om de Spoorstraat half open te zetten en met een bord aan te geven dat alleen chauffeurs met een taxivergunning erdoor mogen. Het voorstel om een stoplicht neer te zetten om het wegrijden van de taxi’s veiliger te maken, werd vanwege de hoge kosten ook negatief op gereageerd door de gemeente.

TRU heeft naast het contact met de gemeente ook contact gezocht met de fietsersbond en het probleem aangekaart. De fietsersbond heeft aangegeven op de hoogte te zijn van de onvrede van de taxichauffeurs en de onveiligheid van de situatie. Fietsersbond laat weten niks te kunnen doen omdat de gemeente al een beslissing heeft gemaakt. Deze reactie zorgde voor onbegrip bij de chauffeurs omdat het over de veiligheid van fietsers gaat. Tweehuijzen zegt over de situatie: “volgens de fietsersbond had de gemeente gezegd, ‘we veranderen niks, zolang er niks gebeurd’. Dus eerst moet het kalf verdrinken en dan gaan we de put weer dempen.”

Binnen TRU is er overlegd met juristen, dat mocht er een ongeluk plaatsvinden er wordt geprobeerd de gemeente aansprakelijk te stellen, als de situatie niet veranderd.

Over de auteur

Youran van Loenen

Ik ben Youran van Loenen (2004) uit Den Haag. Journalist aan de hogeschool van Utrecht. Sinds klein ben ik al geïnteresseerd in de verhalen rondom sport en alles wat er op dat gebied gebeurt. Mijn droom is om een groot media sportimperium op te bouwen. Maar uiteraard eerst naam te maken als journalist. Dit doe ik voorlopig door in alle hoeken van Utrecht het nieuws te zoeken en te verslaan. Contact me hier youran.vanloenen@student.hu.nl