Utrecht Centrum

Koudweerregeling voor daklozen is weer van start gegaan

Nu ’s nachts de gevoelstemperatuur in de grootste gemeentes onder de nul graden kan zijn, is de koudweerregeling voor daklozen ingegaan. In de gemeentes Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kan iedereen zonder dak boven zijn of haar hoofd in opvanglocaties verblijven.

‘Mensen kunnen, ongeacht waar ze vandaan komen, binnen terecht voor opvang’, zegt Simon de Jong, teamcoördinator bij de daklozenopvang van stichting de Tussenvoorziening. Sinds 24 november kan iedereen zonder onderdak in de vier grootste gemeentes terecht bij opvanglocaties. Zodra in een van deze gemeentes de gevoelstemperatuur ’s nachts onder nul ligt, gaat de koudweerregeling in. Zo wordt voorkomen dat dakloze mensen gezondheidsschade oplopen.

In de opvanglocaties wordt ervoor gezorgd dat mensen die het nodig hebben kunnen eten, slapen, medische zorg krijgen en waar mogelijk verder geholpen kunnen worden. Er zijn nog steeds veel mensen die op straat slapen. ‘Voor die mensen is het belangrijk dat ze een plekje hebben waar ze welkom zijn’, aldus Simon de Jong.

Isabella van de Luijtgaarden spreekt met Simon de Jong, teamcoördinator bij de daklozenopvang van stichting de Tussenvoorziening, over de koudweerregeling in Utrecht.

Fenna Toet

Mijn naam is Fenna Toet, ik ben 18 jaar en ik studeer journalistiek aan de School Voor Journalistiek in Utrecht. Op dit moment zit ik in mijn eerste studiejaar en ik ben dan ook beginnend journalist. Ik wil stukken schrijven om nieuws dichter bij mensen te brengen. Graag maak ik de wereld een stukje beter door verhalen van mensen gehoord te laten worden. Mijn interesses liggen vooral in (buitenlandse) politiek, veiligheid en cultuur. Stukken over deze onderwerpen schrijven vind ik dan ook het mooiste wat er is.