Utrecht Centrum

Verschillende gebouwen in Utrecht lichten op voor Orange the World

Hoog Catharijne met oranje lichten

Momenteel zijn veel Utrechtse gebouwen oranje gekleurd, om aandacht te vragen voor hoe ernstig geweld tegen vrouwen is.

Ieder jaar van 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, tot 10 december, de Internationale Mensenrechtendag, zullen ongeveer 100 landen gedurende deze periode een aantal gebouwen of andere voorwerpen oranje kleuren. Er zal een verscheidenheid aan evenementen worden gepland, waaronder lezingen, tentoonstellingen en demonstraties.

Volgens de website van UN Women, is oranje een levendige en vrolijke kleur die symbool staat voor een toekomst zonder geweld tegen vrouwen en meisjes. Het thema van 2023 is: Vrouwen in hun kracht – Veilig, overal en altijd.

Diversen fondsen zamelen geld in om het Trust Fund to stop Violence against Women te steunen. Dit is het grootste mondiale fonds om geweld tegen vrouwen en meisjes te voorkomen en te stoppen. De actie loopt van 25 november tot en met 10 december.

Volgens Orange the World wordt wereldwijd één op de drie vrouwen geconfronteerd met geweld. In Nederland krijgen 45 procent van de vrouwen en meisjes te maken met geweld.

“Het licht is natuurlijk de eyecatcher maar het gaat om de boodschap die we willen geven. Dus we willen bewustzijn creëren en dat gebeurt op heel veel manieren,” zegt Christel Meijerman, die als vrijwilliger werkt voor Zonta Nederland en Zonta Utrecht, een organisatie voor vrouwen.

Op de website van Zonta Utrecht staat: We inspireren elkaar en zetten ons op verschillende manieren in voor de verbetering van de positie van vrouwen, lokaal, landelijk en internationaal. De leden variëren in opleiding, beroep en leeftijd maar hebben een gezamenlijk doel: de positie van vrouwen wereldwijd verbeteren.

Wereldwijd is er nog steeds sprake van een verrassende prevalentie van geweld tegen vrouwen. Geweld tegen vrouwen wordt wereldwijd getolereerd vanwege het stigma dat eraan kleeft en het feit dat het te vaak als normaal gedrag wordt gezien. De campagnes #MeToo en #TimesUp hebben dit onderwerp onder de aandacht van de wereld gebracht.

Verslaggevers Youran van Loenen heeft Christel Meijerman geïnterviewd over de campagne van Oranje the World in Utrecht.

Xio-Miliane Raposo

Xio-Miliane Raposo (1999) is op Aruba geboren maar heeft vele jaren op Curaçao gewoond. Twee jaar geleden heeft ze bij de radio gewerkt als een lokale en internationale journalist. Zo is ze bij de Hogeschool van Utrecht op het opleiding Journalistiek geland. Zij houdt van dansen, zingen, lezen, zon en strand. Later wil ze als correspondent of freelancer werken. Sinds 4 september gaat zij op pad in Utrecht Centrum om nieuws te vinden.