Utrecht Centrum

Woensdag is voorleesdag in bibliotheek Neude

Steeds meer Nederlanders zijn laaggeletterd en hebben moeite met lezen. Elke woensdag worden er in bibliotheek Neude voorleessessies georganiseerd voor kinderen van twee tot en met zesjaar oud. Dit wordt georganiseerd door bibliotheek Utrecht, stichting TaalDoetMeer en een aantal vrijwilligers. Afgelopen woensdag las vrijwilliger, oma Corrie, meerdere boeken voor.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat steeds meer mensen moeite hebben met taal en lezen in Nederland. In 2023 hebben ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders moeite met lezen, meldt de overheid. Lezen en voorlezen begint natuurlijk al op jonge leeftijd. Om ervoor te zorgen dat kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met taal, organiseren bibliotheek Neude, stichting TaalDoetMeer en een aantal vrijwilligers, elke woensdag twee voorleessessies. Eén voor kinderen van twee tot en met vier jaar, deze vindt in de ochtend om tien uur plaats. De andere voor leessessie is voor kinderen van vier tot en met zes jaar en deze is in de middag om drie uur.

Het is iets voor tien uur en langzaam druppelen een aantal ouders met jonge kinderen de voorleeszaal binnen. Oma Corrie, de vrijwilliger van vandaag, komt ook de zaal binnen en maakt zich klaar om te gaan voorlezen. In een hoekje van de bieb liggen allemaal kussentjes klaar waar de kinderen op kunnen zitten. Er staat ook een stoel die natuurlijk bestemd is voor vrijwilliger Corrie die gaat voorlezen. Ze heeft een aantal boekjes meegenomen waar de kinderen ook een beetje uit kunnen kiezen.

Vanmorgen zijn er rond de acht ouders met kinderen en Corrie vertelt dat het altijd wel druk is. ‘’Vaak zijn de leeftijden van twee tot vier jaar op dit tijdstip, maar er bleven vandaag opvallend veel tweejarige kinderen zitten. Ik vind het ook prima als ze komen en weer gaan’’. In de ochtend zijn er een stuk of vier vrijwilligers, dus er wordt niet iedere week door dezelfde vrijwilliger voorgelezen.

Ondanks dat het redelijk vroeg op de dag is, zijn de kinderen redelijk rustig. Af en toe loopt er een kindje heen en weer of verplaats van plek, maar over het algemeen ligt de concentratie echt bij het voorlezen. Na het kerstboekje over Muis, Bumba en zijn vrienden vraagt oma Corrie of de kinderen meer willen horen. Een aantal kinderen willen dit en zo wordt ook ‘Kaatje in de winter’ opengeslagen. Dit terwijl er inmiddels een klein jongentje bij Corrie is gaan staan om de plaatjes goed te bekijken. Aan interesse geen gebrek bij het voorleeshalfuurtje.

Na het voorleeshalfuurtje vertelt Corrie, onder andere over waarom ze zich heeft aangemeld als vrijwilliger: ‘’Ik heb veertig jaar hier in de bieb gewerkt en heb de jeugd altijd al leuk gevonden. Ik heb nu zelf acht kleinkinderen, dus toen ik las dat ze voorlezers zochten, vond ik het te leuk.’’ Daarnaast vertelt Corrie dat ze het ook doet voor een betere ontwikkeling van de jeugd en om de ontlezing tegen te gaan: ‘’We hebben allemaal gehoord over de ontlezing en dat vind ik een schrikbarende ontwikkeling, het is echt verschrikkelijk. Hoe eerder we beginnen met voorlezen, hoe beter. Dat stimuleer ik zeker.’’

Verslaggeefster Roos van Barneveld sprak met vrijwilligster, oma Corrie, over het voorleeshalfuurtje. Ook sprak ze een ouder en vroeg ze over de reden dat ze haar kind hiermee naartoe neemt en of dit bijdraagt aan een goede ontwikkeling.

Finn de Winter

Finn de Winter, een enthousiaste 19-jarige beginnende journalist, heeft een diepe passie voor voetbal en misdaadjournalistiek. Hij is gedreven door zijn nieuwsgierigheid en is vastbesloten om boeiende verhalen te ontdekken en te vertellen. Hij droomt ervan om in het buitenland te wonen en te werken, waarbij hij zijn journalistieke vaardigheden in een internationale context wil inzetten. Zijn doel is om de wereld te verkennen en internationale ervaring op te doen in de journalistiek.