Utrecht Centrum

Inzamelingsactie Cadeaus in Hoog Catharijne

Inzamelhuisje in Hoog Catharijne, Foto: Mik de Wit

Veel kinderen groeien op in armoede en krijgen geen/weinig nieuwe cadeaus met kerst. Stichting Kansarme Kinderen In Nederland vecht dit aan en zamelt cadeaus in, dit doen ze onder andere door een inzamelplek in Hoog Catharijne te hebben.

In Hoog Catharijne staat bijna heel december een klein huisje waar speelgoed gedoneerd kan worden. Het speelgoed wordt verzameld en tijdens kerst weer uitgedeeld aan de kinderen. Er zit maar 1 vereiste aan het speelgoed, het moet nieuw zijn. Op het hoofdkantoor van de stichting was goed te zien hoeveel speelgoed er al verzameld was. Wij spraken met voorziter Stefanie van Buren over het initiatief en waarom het speelgoed nieuw moet zijn. ‘Wij willen alleen nieuw speelgoed weggeven omdat we de kinderen het gevoel willen geven dat ze ook echt een nieuw cadeau uit te pakken, dat hoort bij de ervaring en helpt bij aan de blijdschap van het kind.’

Volgens de stichting zijn er in Nederland zo’n 421 000 kinderen die opgroeien onder de armoedegrens en voor hen is het niet vanzelfsprekend dat ze elke kerst met cadeaus beladen worden. Dit kan ervoor zorgen dat kinderen zich buitengesloten voelen of ergens denken dat ze ergens niet bij horen.

Veel kinderen hebben vaak het gevoel dat ze er niet bij horen omdat ze niet het nieuwste speelgoed hebben. Stichting Kansarme Kinderen In Nederland probeert voor zoveel mogelijk kinderen cadeaus op tafel te krijgen tijdens kerst. Het hele jaar door is de stichting bezig met cadeaus verzamelen voor deze kinderen zodat ook zij een leuke kerst kunnen beleven.

Ouders in Nederland kunnen zich inschrijven bij de stichting en cadeaus binnenkrijgen zonder dat het kind hoeft te weten dat het cadeau eigenlijk niet van hun ouders komt.

Verslaggever Rick Bronkhorst sprak met Stefanie van Buren over de stichting Kansarme Kinderen In Nederland en het initiatief in Hoog Catharijne.

Mik de Wit

Ik ben Mik de Wit (2004), geboren en getogen in Utrecht. Al van kleins af aan loop ik zo vaak mogelijk met een bal aan mijn voet, en mijn passie voor voetbal heeft me naar de School voor Journalistiek gebracht. Nadat de opleiding Sporteconomie en Communicatie niks voor mij bleek te zijn wilde ik mijn droom om in de sportjournalistiek te gaan werken toch nog een kans geven en heb ik me aangemeld. Naast sport vind ik reizen erg interessant en zou ik graag een tijd in het buitenland willen wonen. Mijn stukken zijn te vinden op SvJmedia.nl waar ik publiceer over de binnenstad van Utrecht.