Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Pop-up bar viert 20-jarig jubileum en bier lancering

Pop-up bar viert 20-jarig jubileum en bier lancering

Pop-up bar in de Domtoren Foto: Lois Doornheim

UTRECHT CENTRUM – Utrechtse bierbrouwerij VandeStreek brengt speciaal biertje uit in samenwerking met Utrecht Marketing, de exploitant van de Domtoren. Cafe Theater Festival viert daarnaast dit jaar haar 20-jarige jubileum. Om de lancering en het jubileum te vieren werd er een pop-up bar georganiseerd in de Michaëlskapel, die zich bevindt in de Domtoren. De pop-up bar brengt alles samen. 

Cafe Theater Festival, waar vandeStreek al vijf jaar hoofdsponsor van is, viert dit jaar haar 20-jarige jubileum. Het is een festival waarbij het werk van nieuwe makers van allerlei podiumdisciplines plaatsvindt in cafés. Denk daarbij aan dans, theater en circus. Dit jaar is het de twintigste editie van het Cafe Theater Festival. “Om er een speciaal evenement van te maken, hebben we ervoor gekozen om een best of te maken van de afgelopen twintig jaar”, legt Luc de Groen uit, directeur Cafe Theater Festival. Het Cafe Theater Festival streeft ernaar om een omgeving te creëren die toegankelijk is en waar verbeelding en ontmoeting op een unieke manier samenkomen. 

“Er ontstaat een intense, intieme, prikkelende, verrijkende en verrassende ontmoeting tussen aanstormende theatermakers en – soms onwetende – bezoekers”, vertelt Luc de Groen. Dit komt doordat de optredens plotseling plaatsvinden. Ineens wordt de horecaonderneming omgezet in podia voor korte voorstellingen. De spelers en het publiek voelen elkaars adem. Bezoekers zien alles van dichtbij. Zo kunnen ook spelers zien hoe bezoekers meeleven of zien hoe bezoekers een biertje aan het drinken zijn. 

Bovendien kan je een nieuw biertje van brouwerij vandeStreek drinken tijdens de pop-up bar. Het nieuwe biertje is vernoemd naar Willem de torenwachter. “Vroeger woonde Willem de torenwachter in de Domtoren. Hij runde een illegaal café in de Domtoren”, vertelt Roland Van De Streek, oprichter van de bierbrouwerij vandeStreek. Brouwerij vandeStreek heeft nu een legale pop-up bar in de Domtoren kunnen neerzetten. 

“Het was altijd al mijn droom om in de Domtoren bier te rijpen”, vertelt Van de Streek. “Ik wil altijd al bier brouwen boven in de Domtoren. Dit ging niet, omdat er geen houten vaten naar binnen pasten. Daarom besloten we om onder de Domtoren in de kelder bier te gaan rijpen.” Het bier heeft in totaal een jaar gerijpt in de kelder. Tijdens het rijpen in de eeuwenoude kelder heeft het bier een eigen smaak ontwikkeld. Om het nieuwe biertje te lanceren is dit een mooi moment voor een bar in de Domtoren.

Bovendien heeft de pop-up bar ook positieve gevolgen voor de Domtoren. “We willen met verschillende activiteiten de stad en de Domtoren met elkaar verbinden”, vertelt Teun Bonenkamp, manager Domtoren exploitatie. De pop-up bar is een mooie gelegenheid om dit in werking te zetten. Aan het einde van 2024 is de Domtoren uit de steigers. “De basis wat we doen is het geven van rondleidingen, daarmee breng je mensen echt naar binnen en helemaal naar de top”, vertelt Bonenkamp. Door de waarde die mensen hebben voor de iconische Domtoren probeert Bonenkamp en zijn team zo veel mogelijk activiteiten te organiseren. Dit jaar wordt dit extra georganiseerd door het feestelijke jaar. 

“We zien op dit moment dat onze ticketverkoop, zeker bij de rondleidingen die vlak voorafgaand van het café zijn, voller zijn dan normaal”, vertelt Teun Bonenkamp. Dit helpt de Domtoren om weer meer gezien te worden. Doordat de Domtoren in zijn steigers staat, denken mensen vaak dat de Domtoren gesloten is. De laatste jaren was dit terug te zien in de ticket-verkoop. Er kwamen weinig mensen de Domtoren bezoeken. “Nu er meer activiteiten plaatsvinden in de Domtoren zien we direct weer meer ticketverkoop voor de rondleidingen in de Domtoren”, legt Teun Bonenkamp uit.

Journaliste Danique van der Wal spreekt met Teun Bonenkamp van de Domtoren over de keuze voor de samenwerking met brouwerij Van De Streek.

Over de auteur

Lois Doornheim

Lois Doornheim (2005) studeert Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Als journalist streeft ze naar de gevoeligheid en emoties in verhalen. Deze verhalen zoekt ze op in Utrecht. Daarbij zoekt ze actuele en relevante onderwerpen. Nieuws dat mensen aan het denken zet en wat ze meenemen in hun eigen leven. Vorig jaar heeft ze een film oriëntatie gevolgd bij Open Studie. Hier heeft ze onder andere een gevoelige korte documentaire gemaakt met als hoofdthema 'aanraking'. Ze wil de uitlaatklep zijn van belangrijke maatschappelijke thema's. Ze deelt verhalen met een unieke kijk en kwetsbare en betekenisvolle thema's. Momenteel studeert Lois Doornheim aan de School voor de Journalistiek in Utrecht, waar ze producties over het centrum van Utrecht maakt. Lois Doornheim is bereikbaar via onderstaand e-mailadres voor uitnodigen, vragen en tips. lois.doornheim@student.hu.nl