Utrecht Centrum

“Theater is zo veel meer, ga dat ontdekken”

Afgelopen woensdag 27 maart was het Internationale Theaterdag. Naar aanleiding van deze dag vertelt Ivar Schutte, theatermaker/speler over zijn passie voor theater dat begon tijdens zijn opleiding. Momenteel is hij op tournee door het land met de nieuwe voorstelling ‘Hard Cut Paradise’ van ‘Collectief het Paradijs’.

Ivar Schutte, theatermaker/speler van ‘Collectief het Paradijs’ vond theater vroeger erg interessant en spannend maar zijn passie ervoor begon pas toen hij werd aangenomen op de mimeopleiding. Mime is een theatervorm vanuit bewegingen. Het is totaal anders dan bijvoorbeeld musical, de theaterterm die wij als Nederlanders het meest kennen.“Toen ik mime ontdekte en theater maakte vanuit het lichaam toen pas ontdekte ik mijn passie en plek”. Het besef van wat je wilt doen of misschien wel wat voor soort missie je hebt binnen het theater kwam door deze opleiding.”

Ivar zit momenteel in het artistieke team van ‘Collectief het Paradijs’, een mimecollectief die filmisch punk theater maakt. Het collectief ontstond tijdens de afstudeervoorstelling van de mimeopleiding, waar Ivar met zijn klas afstudeerde onder regisseur Ko van den Bosch. De voorstelling werd zo goed ontvangen dat de groep samen op tournee mocht en een collectief werd, maar vanwaar de naam ‘Paradijs’? “We vonden paradijs heel tof, omdat het iets is wat wij altijd aan het zoeken zijn met elkaar.” Samen met Luuk Weers en Vincent van Woerkom bedenken ze met z’n drieën vaak het concept van de voorstellingen. Er komt naast het stukje brainstormen een marketing ook rolverdeling en spel bij kijken. “Meestal spelen we allemaal in het stuk, nu heeft Vincent bijvoorbeeld meer de eindregie gedaan, maar ook hij speelt gewoon mee.”

Sinds Ivar met Ko van den Bosch heeft gewerkt ging het maken van onconventioneel theater niet meer uit zijn hoofd. Van den Bosch staat bekend om voorstellingen waarbij er veel troep wordt gemaakt. Denk aan bloed, rook op het podium en kots. Zijn idee van theater was om echt punkrock theater te maken. “Dat heeft ons erg aangezet om dit soort werk te maken en om dus een soort onconventioneel beeldend werk neer te zetten en mensen op een andere manier aan te spreken.”

Met theater kan je verschillende emoties oproepen bij het publiek. Er zijn theaterstukken die je een les meegeven en er zijn voorstellingen die juist willen dat de indruk en emoties blijven hangen.  De laatste optie is het geval bij de voorstellingen van ‘Collectief het Paradijs’ waar Ivar inspeelt. “Ik denk dat wij heel erg proberen om een soort gevoel mee te geven en niet mensen op de vinger wijzen van kijk eens wat jullie fout doen”. Ik denk dat het ook veel spannender is wanneer je je echt aangesproken voelt en er iets met je gebeurt.” Echter heb je naast de verschillende emoties in voorstellingen ook verschillende theatervormen: komedie, drama, opera en nog veel meer. “Als ik iets kan meegeven dan zal ik zeggen ga theater ontdekken”. Ik houd niet van klassieke muziek, maar een pianoconcert is weer totaal anders dan een celloconcert, theater is namelijk zo veel meer, het is echt de moeite waard om dat voor jezelf te gaan onderzoeken.”

Reportage:
Verslaggeefster Lonneke de Jonge ging met Luuk Weers en Ivar Schutte in gesprek over het belang van het theater in de samenleving

Isa van Gils

Mijn naam is Isa van Gils, toekomstig journalist. Als een sociaal en enthousiast persoon heb ik een positieve kijk op het leven en zo op het journalistieke werk. Nieuws maak ik graag interessant op verschillende vlakken en heb ik kritieke kijk op de actuele informatie. Daarnaast schijf ik graag over cultuur en amusement. Met mijn nieuwsgierige instelling zie je mij over een aantal jaar misschien wel voorbij komen als correspondent, radiomaker of te werk bij de NOS of RTL. Momenteel ben ik verslaggever voor SVJ media en schrijf ik nieuwsartikelen over hartje Utrecht.