Utrecht Centrum

Utrecht verlicht: I Light U Festival en Stichting Rechtop zetten dakloosheid in de spotlight

In de donkere wintermaand heeft Utrecht zich ondergedompeld in een zee van licht tijdens het I Light U Festival 2024.  De derde editie van dit evenement, dat plaatsvindt van 5 tot en met 28 januari, heeft nationale en internationale lichtkunstenaars de mogelijkheid gegeven om het stationsgebied van Utrecht te verlichten met hun creaties.

Het stationsgebied van Utrecht, dat de afgelopen decennia een heuse transformatie heeft ondergaan, is het toneel geworden van het I Light U Festival. Dit gebied, met Utrecht Centraal Station als kloppend hart, is niet alleen een belangrijke schakel in het spoornetwerk, maar ook een beeld van de stedelijke vernieuwing. I Light U voegt een artistieke dimensie toe aan deze transformatie met de lichtkunstexpositie. Gekozen kunstenaars reflecteren op het thema ‘Urban Transformation’, en de bezoekers worden uitgenodigd om anders naar hun omgeving te kijken en de ideeën van de kunstenaars tot zich te nemen.

Fred Smit, de oprichter van Stichting Rechtop, een organisatie zonder betaalde medewerkers die zich inzet voor dak- en thuislozen in Utrecht is ook betrokken bij de expositie. De stichting organiseert stadswandelingen in samenwerking met I Light U, waarbij deelnemers de kans krijgen de stad te verkennen en bewustwording te creëren over dakloosheid. Smit benadrukt het belang van voorlichting als een van de hoofddoelen van de wandelingen. Hij stelt dat mensen vaak een verkeerd beeld hebben van het dakloze leven en dat de wandelingen dienen als een laagdrempelige vorm van voorlichting. Zijn benadering, gebaseerd op dagelijkse interacties op straat, creëert een vertrouwensband met daklozen, waardoor ze zelf naar hem toe komen.

In een opmerkelijke samenwerking met I Light U worden de stadswandelingen een onverwacht succes. Meer dan 250 mensen melden zich aan, wat Smit zelf als een “absurd succes” beschouwt. De grote opkomst toont aan dat mensen behoefte hebben aan bewustwording en betrokkenheid bij het daklozenprobleem, ook in de koude avonduren.

Stichting Rechtop, met de missie “Be the change you wish to see in the world”, biedt onafhankelijke begeleiding voor dak- en thuislozen in Utrecht. Ze werken als een soort makelaar/intermediair, waarbij de “klant” de regie heeft over zijn eigen traject. Opvallend is dat Stichting Rechtop geen subsidie ontvangt en hier bewust voor kiest om volledig onafhankelijk te blijven. Hun werk, dat plaatsvindt op straat zonder betaalde medewerkers, wordt gefinancierd donaties.

Het I Light U Festival in Utrecht verlicht niet alleen de stad, maar het heeft ook de schijnwerpers gericht op maatschappelijke kwesties zoals dakloosheid. De samenwerking tussen I Light U en Stichting Rechtop toont aan dat kunst en sociale betrokkenheid hand in hand kunnen gaan, met een onverwacht grote opkomst als bewijs van het succes van deze combinatie. Het festival is niet alleen een visueel spektakel maar het kan ook een bron van bewustwording en betrokkenheid zijn, waardoor het een licht werpt op de schaduwzijden van onze samenleving.

Maroa Oedai

Ik ben Maroa Oedai, een 18-jarige eerstejaarsstudent Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, afkomstig uit het prachtige Goes in Zeeland. Op dit moment woon ik in Rotterdam. Journalistiek boeit mij vanwege mijn liefde voor schrijven, onderzoeken en het leggen van verbindingen met mensen. Het onthullen van wat verborgen is, het aan de kaak stellen van onrecht en het brengen van de waarheid op een objectieve manier vormen voor mij de drijvende kracht achter mijn passie voor dit vak. Als journalist-in-opleiding ben ik vastbesloten om deel uit te maken van eerlijke en nauwkeurige berichtgeving in dit snel veranderende medialandschap, met name op sociale media, waar veel jongeren hun informatie vandaan halen. Ik zou graag een verandering in gang willen zetten.