Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Financiële uitdagingen voor horecaondernemers

Financiële uitdagingen voor horecaondernemers

Restaurant BlendHouse Foto: Lois Doornheim

UTRECHT CENTRUM – Voor beginnende ondernemers wordt het steeds lastiger om in te treden op de horecamarkt. “De eerste drie à vier maanden moet je het bedrijf op je eigen kosten runnen, als je onderneming goed loopt kun je hierna pas winst maken”, vertelt Abhishek Mandhyani, eigenaar van het Indiase restaurant BlendHouse. Blendhouse is hierbij een voorbeeld van de situatie waarin talloze horecaondernemers zich bevinden. Creatief ondernemerschap is noodzakelijk om financieel te overleven. 

“Horeca komt stil te liggen, omdat het bijna niet meer te financieren is”, vertelt Marinus van Dorst, horeca-adviseur bij het Horeca Adviesbureau. Enerzijds komt dit doordat de hoge huurprijzen van panden gestegen zijn. Ook zijn inkoopprijzen van goederen enorm gestegen. Hierdoor wordt het lastig om als kleine onderneming winst te maken. “De top 25 van de horecaondernemingen stijgen juist enorm”, legt Marinus uit. Uit onderzoek van Katinka Jongkind, econoom van ING, blijkt dat slechts één op de drie horecaondernemingen de hoge kosten volledig kan doorberekenen naar de gast. De vooruitzichten van de horeca in 2024 zijn mager. ING constateert dat één op de acht horecabedrijven kampt met een problematische schuldenlast. Dit komt door de lage economische groei, een licht stijgende werkloosheid en een aanhoudend laag consumentenvertrouwen.  

Daarnaast is het tegenwoordig ook lastig om betaalbaar personeel te vinden. “De jeugd begint andere keuzes te maken in de banenmarkt”, vertelt Van Dorst. De werknemer heeft een machtige positie op de markt. Veel adolescenten kiezen ervoor om door de week te werken. Ook maakt de jeugd minder vaak de keuze om in de horeca te werken. Vanaf 1 januari 2024 is het loon met 8 tot 12 procent gestegen. Dit is tot stand gekomen na de cao-onderhandelingen tussen FNV Horeca en CNV Vakmensen. De loonsverhogingen zijn nodig om concurrerend te blijven ten opzichte van andere sectoren als het gaat om het aantrekken van personeel. Wat het voor ondernemingen lastig maakt om winst te behalen. BlendHouse ziet dit probleem in. “Zes maanden geleden heb ik vacatures open gezet en gepromoot. Niemand van de sollicitanten was Nederlandstalig”, vertelt Mandhyani. Abhishek Mandhyani komt van oorsprong uit Groot-Brittannië en spreekt gebrekkig Nederlands. “Het is een uitdaging om  een restaurant op te zetten wanneer je niet van oorsprong Nederlands bent.” legt Mandhyani verder uit. Hierom is het wel fijn om Nederlandstalig in de bediening te hebben. 

“Om deze financiële uitdagingen te overbruggen en een goedlopende nieuwe onderneming te starten, heb je een innovatief en onderscheidend idee nodig”, vertelt Van Dorst. Als je in het centrum loopt, zie je allemaal opvallende en felgekleurde restaurantjes. Dit komt omdat ieder restaurant op zijn eigen manier wil opvallen. Een mooi voorbeeld hiervoor is het restaurant BlendHouse. Ze combineren smaken, culturen en keukens uit India en de rest van de wereld. “Er is momenteel veel concurrentie op de markt, daarom is het belangrijk om verschil te maken”, concludeert ook Mandhyani. 

Opvallend zijn ook alle hippe vega en vegan restaurants, die steeds meer te vinden zijn in het centrum. Deze trend gaat hand in hand met de opkomende Indiase restaurants. Dit komt doordat de Indiase keuken vaak van nature al veel vegetarische en veganistische gerechten aanbiedt. Wat perfect aansluit bij de trend naar meer plantaardige gerechten. De redenen waarom plantaardig eten zo populair wordt, zijn duurzaamheid, gezondheid en dierenwelzijn. Als je ervoor kiest om vegetarisch te eten, dan wordt de klimaatimpact van je voeding gemiddeld 30% kleiner ten opzichte van een doorsnee voedingspatroon met vlees. Dit blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal. Creatief ondernemerschap is nodig om de financiële uitdagingen te slechten.

Journaliste Danique van der Wal spreekt met de eigenaar Abhishek Mandhyani van Blendhouse over de Indiase cultuur van de gerechten.

Over de auteur

Lois Doornheim

Lois Doornheim (2005) studeert Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Als journalist streeft ze naar de gevoeligheid en emoties in verhalen. Deze verhalen zoekt ze op in Utrecht. Daarbij zoekt ze actuele en relevante onderwerpen. Nieuws dat mensen aan het denken zet en wat ze meenemen in hun eigen leven. Vorig jaar heeft ze een film oriëntatie gevolgd bij Open Studie. Hier heeft ze onder andere een gevoelige korte documentaire gemaakt met als hoofdthema 'aanraking'. Ze wil de uitlaatklep zijn van belangrijke maatschappelijke thema's. Ze deelt verhalen met een unieke kijk en kwetsbare en betekenisvolle thema's. Momenteel studeert Lois Doornheim aan de School voor de Journalistiek in Utrecht, waar ze producties over het centrum van Utrecht maakt. Lois Doornheim is bereikbaar via onderstaand e-mailadres voor uitnodigen, vragen en tips. lois.doornheim@student.hu.nl