Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Utrecht pakt verkeersveiligheid aan: strengere handhaving en meer boetes

Utrecht pakt verkeersveiligheid aan: strengere handhaving en meer boetes

Gemeente Utrecht wil meer verantwoordelijkheid nemen om de verkeersveiligheid in Utrecht te verbeteren. Eerder dit jaar werd bekendgemaakt dat de verkeersveiligheid in Utrecht is gestagneerd. Deze verantwoordelijkheid ligt voorlopig in de handen van onder andere verschillende wethouders, ministeries en de politie. De gemeente wil daarom zijn boa’s meer bevoegdheden geven en de pakkans op verkeersovertredingen vergroten. 

De kern van het initiatief van de gemeente Utrecht om de verkeersveiligheid te verbeteren, richt zich op het uitbreiden van de bevoegdheden van boa’s en het verhogen van de pakkans bij verkeersovertredingen. Om dit te realiseren, plant de gemeente een reeks maatregelen die zowel de handhavingscapaciteit als de effectiviteit van de handhaving moeten verhogen. Een van de regels zou zijn dat boa’s snelheidscontroles zouden moeten kunnen uitvoeren met mobiele apparatuur en bekeuring kunnen uitdelen op basis van kenteken. 

Deze aanpak is bedoeld om een duidelijke boodschap te sturen naar verkeersdeelnemers: overtredingen worden minder makkelijk over het hoofd gezien en de consequenties van onveilig rijgedrag worden strenger. Maar volgens Rico Andriesse, verkeersveiligheid adviseur zijn dit maar “kleine stapjes, voor een deel heeft het ook mee te maken met het gedrag van weggebruikers”. De initiatieven van de gemeente Utrecht om de bevoegdheden van boa’s te vergroten en de pakkans voor verkeersovertreders te verhogen, markeren een stap richting verbeterde verkeersveiligheid. 

Een voorbeeld hiervan zijn de fatbikes. Wie heeft er nog nooit eentje voorbij zien vliegen in het centrum van Utrecht? Mensen, vooral jongeren, laten hun fatbikes opvoeren zodat ze sneller kunnen fietsen. Te snel voor het soort voertuig. Een opgevoerde fatbike kan tot 60km/h bereiken. Maar, na een overeenkomst tussen fatbikesfabrikanten, de gemeente en politie, mocht je fatbike hebben laten opvoeren dan loop je vanaf deze week een behoorlijk groot kans op een boete van 290 euro. Andriesse legt toe dat: “In het algemeen is het zo dat de hoogte van een boete niet veel uitmaakt voor hoe mensen zich gedragen”. In deze situatie zou de pakkans vergroten veel effectiever zijn. 

Nathalia, is nog niet eens achttien jaar oud en haar vader heeft haar fatbike al lang laten opvoeren: “Mijn school is heel ver van ons huis, en een snelle fiets bespaart me tijd en energie”, aldus zij. Natalia is wel op de hoogte dat het opvoeren van fatbikes tegen de wet in gaat maar volgens haar zolang zij voorzichtig ermee doet is er niks aan de hand. Daarom moet volgens Andriesse aandacht worden besteed aan het bewustzijn van menselijk gedrag. Zij moeten voor zichzelf begrijpen wat wel en niet goed is, zodat ze zich aan de regels kunnen houden. 

Het streven van de gemeente Utrecht naar een veilige verkeersomgeving, door het versterken van de handhavingskracht en het vergroten van de pakkans, onderstreept de complexiteit van het bevorderen van verkeersveiligheid. De combinatie van technologische hulpmiddelen, zoals mobiele snelheidscontroles, en samenwerkingen met fabrikanten tegen het opvoeren van fatbikes, illustreert een multidimensionale aanpak. Echter, de reacties van zowel experts als weggebruikers benadrukken dat handhaving slechts een deel van de oplossing is. De effectiviteit van boetes staat ter discussie, waarbij de nadruk op het vergroten van bewustwording en het veranderen van gedrag als fundamenteler wordt gezien. Dit benadrukt de noodzaak voor een geïntegreerde strategie die niet alleen de regelgeving aangescherpt, maar ook inzet op educatie en bewustzijn, om zo een duurzame verandering in verkeersgedrag te realiseren.

Over de auteur

Clara Andrade Prado

Clara, 24 jaar