Utrecht Centrum

“Als muziek meeslepend is, dan hoeven mensen niet altijd te verstaan wat er gezegd wordt.”

Foto: Maya Merkelbagh | Joker Out in Tivoli

UTRECHT CENTRUM- Concerten bezoeken wordt steeds populairder, dit blijkt ook uit cijfers van de jaarverslagen van Tivoli Vredenburg. Afgelopen woensdag stond de Sloveense band ‘Joker Out’ voor de vijfde keer in de afgelopen zes maanden in Nederland, dit keer in Tivoli Vredenburg. Joker Out deed vorig jaar mee aan het Eurovisie Songfestival met het liedje ‘Carpe Diem’. Cultuurpsycholoog Tom ter Bogt over de keuzes van artiesten en bands om in eigen taal te zingen en hoe het komt dat ze een publiek trekken dat deze taal niet verstaat.

“Dat mensen naar concerten gaan waarvan ze de taal niet begrijpen heeft op de eerste plaats te maken met het format van de muziek, het genre is dus belangrijk. Zolang een artiest zich beweegt binnen de conventies van het genre, of het nu hiphop of rock is, herkennen mensen het type muziek al. De band Joker Out is redelijk solide pop-rock, de liedjes zijn heel erg herkenbaar als dit genre. Als muziek meeslepend is, dan hoeven mensen niet altijd te verstaan wat er gezegd wordt. Neem bijvoorbeeld Amerikaanse hiphop, ik denk dat de meeste Nederlandse jongeren ongeveer 90% van de teksten niet verstaat, en toch vinden ze het heel gaaf. Bij de band Joker Out is dit ook het geval. Het zijn gave liedjes, het zijn mooie en interessante optredens en het zijn leuke jongens, dat is al genoeg voor populariteit.”

Eurovisie Songfestival

“Daarnaast denk ik ook dat het Eurovisie Songfestival ze een geweldig groot podium heeft gegeven, hier kunnen ze altijd naar refereren. Door het songfestival zijn ze niet meer het zoveelste bandje uit Slovenië, ze hebben namelijk al zo een groot podium gehad. Als een artiest of band het goed doet op het Songfestival kunnen ze de rest van hun carrière daarop kapitaliseren. Dan nog moeten ze wel meer zijn dan één liedje, ze moeten wel echt een oeuvre hebben. Als een band of artiest niet verder komt dan één liedje, wordt het erg lastig om verder te komen in hun carrière als muzikant.”

Keuzes

“Bij de keuze om in eigen taal te zingen denk ik dat artiesten kijken naar wat voor publiek zij willen spelen. Wanneer een artiest uit een groot land komt, neem bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland, dan is hun eigen markt groot genoeg. Misschien geldt dat ook wel voor kleinere landen. Als een artiest kiest om in eigen taal te zingen en denkt dat de markt groot genoeg is, blijft hij of zij dit ook doen. Verder, vergis je niet, als iemand niet Engelssprekend is, is het vrij ingewikkeld om teksten in het Engels te schrijven en zingen. Kortom is dat wel een handicap voor mensen die niet Engelssprekend zijn.

Redenen

“De positieve reden van in eigen taal zingen kan dus zijn dat een artiest vindt dat zijn of haar land groot genoeg is en hij of zij daar carrière kan maken. Hier staat wel een moeilijkheid naast, want het is ingewikkeld om in het Engels te schrijven en zingen. In eigen taal zingen kan helaas wel een negatief effect hebben op de populariteit van een artiest of band. Niet iedereen verstaat Sloveens, toch trekken mensen dus naar deze concerten. Daarbij kan het zijn dat alle Slovenen in Nederland daar naartoe gaan. In het geval van Joker Out is het waarschijnlijker dat het gewoon een goede pop-rock band is, met aanstekelijke muziek.”

Maya Merkelbagh

Maya Merkelbagh (2006) studeert sinds september 2023 aan de journalistiek aan de School voor Journalistiek. Maya heeft een passie voor cultuur, zij bezoekt graag een concert of gaat naar het theater. Haar doel is dan ook om haar passie toe te passen in haar journalistieke carrière. Als kind was Maya al heel nieuwsgierig, en dit is tot de dag van vandaag bij haar gebleven. Maya is empathisch ingesteld en kan hierdoor goed luisteren, maar zij is ook goed in het vertellen van een verhaal. Maya was voor haar studie niet onbekend met het journalistieke werk, aangezien zij in 2022 Prinsjesdag Reporter voor het Ministerie van Financiën was. Wat zal zij nog meer bereiken in haar toekomstige carrière?