Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Autobezit in hartje Utrecht daalt na jaren van stijging

Autobezit in hartje Utrecht daalt na jaren van stijging

Op het Janskerkhof zijn de afgelopen jaren tientallen parkeerplaatsen verwijderd. Foto: Cas Wackie Eysten

In dit artikel wordt er met ‘binnenstad’ het gebied bedoeld binnen de singels met uitbreiding tot en met het centraal station, om exact te zijn de postcodegebieden 3511 en 3512.

Het aantal personenauto’s per inwoner is in de binnenstad van Utrecht afgenomen gedurende 2022. Dit is een omslag in de stijgende trend van de jaren ervoor, die vermoedelijk gesterkt werd door de coronapandemie. Voor de plannen van de Gemeente Utrecht om autoverkeer in de binnenstad terug te dringen is het een goed teken.

Gedurende het jaar 2022 is het aantal personenauto’s per inwoner van de binnenstad met 4% gedaald. De jaren daarvoor was er juist een continue stijging van het autobezit in de binnenstad. Het aantal auto’s per inwoner in de binnenstad is ondanks de daling wel nog altijd 9,6% hoger dan in 2019. Voor de gehele gemeente Utrecht geldt dat niet; daar is het autobezit in 2023 nagenoeg gelijk aan dat van 2019. Het absolute aantal auto’s per inwoner is in de binnenstad van Utrecht zoals gebruikelijk substantieel lager dan in de hele gemeente, 0,29 tegenover 0,37. Deze informatie blijkt uit cijfers van het CBS.

De onderstaande grafiek toont de percentuele verandering in het aantal auto’s per inwoner tussen 1 januari van 2019 en 2023.

Omdat de Gemeente Utrecht beleid voert om de binnenstad autoluw te maken is de stijging in het autobezit, die aan de daling voorafging, opvallend. Fred Dekkers is raadslid voor GroenLinks en voert het woord over onder andere mobiliteit en de wijk Binnenstad. Volgens Dekkers is de stijging vanaf 2020 voornamelijk te wijten aan de coronapandemie: “Ten tijde van corona is het gebruik van de auto toegenomen ten opzichte van met name het OV. In 2023 lijkt die ontwikkeling weer omgebogen”, zo laat hij schriftelijk weten.

Sinds 2022 worden er in een faseproject van de gemeente jaarlijks parkeerplaatsen op straat verwijderd en worden er elk jaar minder parkeervergunningen uitgegeven. “We willen dat minder auto’s in de binnenstad gaan rijden en parkeren. Zo willen we de kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad verbeteren en maken we de leefomgeving gezonder”, is te lezen op de website van Gemeente Utrecht. Paul van de Coevering, lector op het gebied van mobiliteit en stedelijke ontwikkeling, legt uit wat het effect van de verhoogde parkeerdruk is: “Dan wordt het zo druk dat het voor mensen niet meer aantrekkelijk is om een auto te bezitten. Simpelweg omdat je je auto niet meer makkelijk kunt parkeren. Het verleden laat zien dat parkeerregulering werkt om autobezit onder controle te houden.”

Dekkers laat weten dat er naast parkeerregulering ook nog andere maatregelen getroffen worden zoals (duurder) betaald parkeren en het verminderen van doorgaand autoverkeer door herinrichting van wegen. Met dit laatste worden ook automobilisten van buiten de binnenstad ontmoedigd en dat heeft al effect: “Met name het bezoek van de binnenstad gebeurt steeds vaker met de fiets en bezoekers van de binnenstad van buiten de stad komen relatief vaker met het Openbaar Vervoer”,  aldus Dekkers.

Volgens Van de Coevering is het aantrekkelijker maken van alternatieve reisopties een belangrijk aspect bij het onder controle houden het autobezit, naast parkeerregulering. Denk hierbij aan lopen, fietsen, het openbaar vervoer en vormen van deelmobiliteit. Ook vertelt Van de Coevering dat het belangrijk is om de juiste mensen aan te trekken bij woningen in een gebied zoals een drukke binnenstad: “Bij de woningen moeten mensen worden aangetrokken die minder op de auto gericht zijn, anders kunnen ze beter buiten de binnenstad gaan wonen.”

Over de auteur

Cas Wackie Eysten

Volg ons op Instagram! @inhartjeutrecht Contact: cas.wackieeysten@student.hu.nl