Utrecht Centrum

Vernieuwd Sportakkoord in gemeente Utrecht

De Utrechtse sportwereld heeft 20 september het vernieuwde sportakkoord gepresenteerd, Utrechts Sportakkoord II met de titel ‘Samen Sterker’. Meer dan 150 organisaties zijn aangesloten bij het Utrechts Sportakkoord II en werken samen om de doelen van het sportakkoord te behalen. Met het nieuwe sportakkoord willen ze sport een belangrijkere rol geven in de samenleving.

In het Utrechts Sportakkoord II staan drie grote ambities centraal: de kwaliteit van sport verbeteren zodat iedereen veilig en met plezier kan sporten, meer mensen aanzetten tot bewegen en een bijdrage leveren aan maatschappelijke doelen zoals het bestrijden van eenzaamheid, en het bevorderen van de gezondheid.

Inge Voorhout zit in het kernteam van het Utrechts Sportakkoord II. Het kernteam hielp met het opstellen van het akkoord en heeft de regie over de uitvoering ervan. Volgens haar is een belangrijk verschil tussen Utrechts Sportakkoord I en II dat het huidige sportakkoord minder geld gedreven is. Aangesloten organisaties kregen een budget en moesten daarmee zelf bepalen hoe ze het gingen inzetten. Nu gaat het vooral om de samenwerking tussen verschillende organisaties, samen willen ze de doelen behalen.

Ze hopen van Utrecht een sportievere stad te maken met een tolerante en positieve sportcultuur waar elke Utrechter van kan genieten.

Mies vroeg aan Inge Voorhout wat en sportakkoord voor invloed had op de binnenstad van Utrecht.