Utrecht Centrum

Supporters met stadionverbod FC Utrecht komen samen tijdens wedstrijd: ‘Zo zit ik de tijd wel uit’

Voorkant stadion Galgenwaard

De gemeente Utrecht experimenteert in het weekend van FC Utrecht – Ajax voor het eerst met de ‘digitale meldplicht’ voor supporters met een stadionverbod. Supporters hebben een bepaald gebiedsverbod tijdens de wedstrijd, maar daarbij is niet uitgesloten dat ze elkaar ontmoeten in de stad. Naast Utrecht, doen ook de gemeenten Rotterdam en Leeuwarden mee met het experiment.

Terwijl de wedstrijd van FC Utrecht tegen Ajax over een uur van start gaat, verzamelen de eerste supporters met een stadionverbod zich bij een bruine kroeg in het centrum van Utrecht. Het is een apart gezicht. Jonge jongens van in de twintig, samen met oudere mannen van in de veertig. ‘Ik ben blij dat ik me niet meer fysiek ergens hoef te melden vandaag, nu kan ik tenminste gewoon een paar biertjes drinken en naar mijn cluppie kijken’, vertelt een van de supporters.

Ondanks de penibele situatie waar FC Utrecht zich momenteel in bevindt en de stempels die deze jongens meestal krijgen is de stemming opperbest, zeker als de Domstedelingen op een 2-0 voorsprong komen. ‘Ook al ben ik momenteel niet welkom in het stadion, ik blijf die jongens altijd door dik en dun steunen.’

Deze groep mannen met een stadionverbod hebben nu voor het eerst de mogelijkheid te gaan en staan waar ze zelf willen tijdens een wedstrijd van FC Utrecht, ze mogen alleen niet in de buurt van het stadion komen. Door middel van een mini-ID, een klein draagbaar kastje die hun locatie nagaat worden ze gecontroleerd. ‘Het is een klote ding, maar ja… liever dit dan dat ik me ergens fysiek moet komen melden.’ Of de gemeente gaat doorzetten met het experiment zal moeten blijken uit de resultaten.

Toch zijn er ook kanttekeningen bij het kastje. Het zou namelijk niet helemaal in lijn staan met de privacy en veiligheid van de gebruikers. ‘Een andere maat van mij heeft ook zo’n ding, maar die komt niet. Hij is bang dat ze constant weten waar die uitspookt en dat ze hem hier komen halen.’ Op deze enkeling na hebben toch ongeveer twintig supporters zich vandaag gemeld in de kroeg. In de dying seconds van de wedstrijd trekt FC Utrecht aan het langste eind, ze winnen de wedstrijd met 4-3 door een late goal van Fraulo en dat zijn drie hele belangrijke punten. ‘Voorlopig nog niet naar huis jongens, we gaan goed doorzakken’, klinkt het vanuit de kroeg. Iedereen is zijn stadionverbod en digitale kastje even compleet vergeten. De digitale meldplicht moet er uiteindelijk voor zorgen dat er minder politie-inzet nodig is en dat de supporters met een stadionverbod minder in hun vrijheid worden beperkt.

Naast de kanttekeningen bij het kastje, heeft ook de kroegeigenaar zijn eigen kanttekening. ‘Ik vind het leuk dat jullie hier zijn, maar ik wil niet dat jullie de naam van mijn kroeg in jullie opdracht gebruiken. Ik wil deze jongens de mogelijkheid bieden weer te genieten van het voetbal, maar niet iedereen hoeft te weten dat ik ze hier ontvang.’ Het lijkt erop dat de kroegeigenaar ook een beetje bang is voor de reputatie van zijn kroeg, het is immers niet de meest gebruikelijke zaak.

Sam Wouters

Sam Wouters, geboren in 2003, is een beginnend journalist aan de School voor Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Met zijn twintig jaar heeft hij interesse in sport en misdaad. Sam streeft ernaar zijn journalistieke vaardigheden verder te ontwikkelen en te groeien als een toekomstige journalist.