Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Samen bezig zijn met techniek tijdens recordpoging langste robottrein

Samen bezig zijn met techniek tijdens recordpoging langste robottrein

De eerste recordpoging voor de langste robottrein. Foto: Quinty Setlight

UTRECHT CENTRUM – Op woensdag 28 februari zijn honderden leerlingen van verschillende scholen samengekomen in het Spoorwegmuseum in Utrecht om deel te nemen aan een recordpoging: het creëren van ’s werelds langste robottrein. Dit is, net als in 2022, wederom niet gelukt.  

Het Spoorwegmuseum en Stichting Leaphy hebben voor de tweede keer samengewerkt bij een recordpoging om de langste robottrein te laten rijden. Volgens Evertjan de Rooij, PR en communicatie bij het Spoorwegmuseum werken de twee organisaties graag samen. Het educatieve doel van Stichting Leaphy past namelijk erg goed bij de doelstellingen van het spoorwegmuseum. “Als Spoorwegmuseum gaan we graag uitdagingen aan en dit idee past goed bij het museum. Het heeft namelijk een educatieve component, de leerlingen maken naast het technische deel ook kennis met de historie van de spoorwegen in Nederland”, aldus De Rooij. Met deze dag hoopt De Rooij meer aandacht te trekken voor zowel het project van Stichting Leaphy als voor het Spoorwegmuseum.

De robottrein wordt gemaakt van allemaal losse robots die ontwikkeld zijn door Stichting Leaphy. De robots, ook wel Leaphy’s genoemd, rijden over een speciale mat met daarop een lijn die ze moeten volgen. De robots kunnen elkaar zo volgen zonder te botsen. De samenwerking vindt plaats omdat volgens De Rooij technologie erg belangrijk is voor het spoor. “Innovaties maken het spoor veiliger en betrouwbaarder”. Wel kwamen er met name logistieke uitdagingen kijken bij het volbrengen van deze dag. “We moesten een parcours uitleggen zonder obstakels en ervoor zorgen dat ongeveer 300 leerlingen doen wat ze moeten doen.”

Ivo de Gooijer is docent technologie bij het Corderius College te Amersfoort en als zodanig bij Stichting Leaphy betrokken. Hij vertelt dat het voor de leerlingen een behoorlijke uitdaging is een nieuw record te vestigen en dat samenwerking tussen hen hierbij een belangrijke rol speelt.

Tekst gaat verder onder de video

Interview: Ramses Kalse

Om het huidige wereldrecord dat in 2016 in België is gezet te overtreffen moest er een trein ontstaan van meer dan 215 Leaphy’s. “Een record is altijd leuk, maar niet het uiteindelijke doel”, zegt Michiel van stichting Leaphy, “De dag draaide ook vooral om samen met techniek bezig te zijn.”

Tijdens de eerste poging haalden maar 120 Leaphy’s de eindstreep. Veel Leaphy’s konden de zwarte lijn niet blijven volgen waardoor ze ontspoorden. De hobbels in de baan maakten het de robots extra lastig, maar het schijnen van de zon hielp ook niet mee. “Onderop de Leaphy’s zitten sensoren waarvan de ene een lichtstraal verzendt die de andere sensor moet ontvangen. De sensor die dit moet uitlezen raakt in de war omdat het ook de zonnestraal uitleest. Hierdoor kunnen de robots de zwarte lijn dus niet meer goed volgen.” Voor de tweede poging ging iedereen meteen hard aan het werk, om waar nodig de Leaphy’s opnieuw te programmeren of af te stellen. Tijdens de tweede poging haalden uiteindelijk 88 robots de eindstreep.

Ondanks dat het wereldrecord niet is verbroken spreekt leerling Liam van het Corderius College over een geslaagde dag. “Het spoorwegmuseum is een super gave plek waar veel te zien en te doen is. Hier komen robotica en treinen samen.” Op school zijn de leerlingen al druk bezig geweest met het in elkaar zetten van de robots. “Aan het begin was dit nog best een uitdaging, zo is het vooral belangrijk dat alle kabels op de goede plek zitten anders gaat je robot het niet doen”, vertelt Liam, “Maar zodra je je eigen Leaphy ziet rijden, geeft dat wel een heel mooi gevoel.” Het leukste van de dag is volgens Liam vooral het samenwerken met de andere leerlingen om een zo goed mogelijk werkende robottrein te laten rijden.

Olivier van Beekum, initiatiefnemer en voorzitter van Stichting Leaphy, kijkt ook tevreden terug op de dag. “De leerlingen hebben een hele leuke dag gehad en dat zoveel leerlingen samen aan techniek hebben gewerkt is al uniek”, aldus van Beekum, “Het doel van Stichting Leaphy is leerlingen op een spelenderwijs creatief bezig te laten zijn met techniek en dat is gelukt.”

Over de auteur

Quinty Setlight

Mijn naam is Quinty Setlight. Ik ben verslaggever voor SvJ media in de gemeente Utrecht. Als beginnend journalist wil ik iedereen graag een kans geven om hun verhaal te vertellen. Ik interesseer me vooral in sociale en culturele onderwerpen. Met mijn enthousiasme hoop ik zoveel mogelijk mensen te informeren over het nieuws. Wie weet zie je me over een paar jaar wel voorbij komen bij NOS Stories, BNNVARA of lees je een artikel van mij in je favoriete tijdschrift.