Utrecht Noord

8 december, de dag waarop iedereen zichzelf mag zijn

Vandaag is het 8 december, de dag die Paarse Vrijdag markeert. Een dag waarop door middel van het dragen van paarse kleding, je solidariteit toont aan de LHBTI+ gemeenschap. Deze dag viert dat iedereen zichzelf mag zijn, wat voor Eric Vocking (60) van zwemvereniging Nat-Utrecht ook een belangrijke boodschap is. Deze inclusieve sportvereniging is in Amsterdam opgericht in 1997 en telt tegenwoordig meerdere locaties met meer dan 100 leden.

Recent kreeg politicus Rob Jetten van partij D66 veel commentaar nadat hij zich uitsprak over dat hij meer rechten voor LHBTI+ mensen behartigd. Deze mensen worden vaak buitengesloten, gestigmatiseerd en gediscrimineerd. Door op 8 december paars te dragen laat je zien dat het niet uit maakt wat je seksualiteit is, waar je je mee identificeert en waar je vandaan komt. De paarse kleur verwijst naar de regenboogvlag, het symbool van de LHBTI-beweging. Het staat voor kracht.

Bij zwemvereniging Nat-Utrecht maakt het niet uit wie je bent en waar je op valt, als je maar van zwemmen houdt en iedereen met respect zal behandelen. Ze streven naar meer inclusiviteit in de sportwereld. Elke dinsdag, donderdag en zondag is de vereniging in zwembad de Kwakel in Overvecht geopend voor zowel recreatief als competitief zwemmen. Eric Vocking (60) is sinds 2001 lid van deze sportvereniging. ”Wij zorgen voor zichtbaarheid in de zwemsport want in de sportwereld is in het algemeen nog niet helemaal inclusief. De meeste mensen worden hier lid omdat ze het fijn vinden om vrij te kunnen zwemmen.”, zegt Eric.

Ondanks dat de zwemvereniging zelf geen activiteiten organiseert voor Paarse Vrijdag, wijst de vereniging wel op een wandelroute in het centrum van Utrecht die plaats vindt op 8 december. Deze route bevat QR-codes waarbij je meer te weten komt over de queer geschiedenis.

Hier hoort u een audio interview door Danique van Duyvenboden met Eric Vocking:

Valerie van den Boorn

Valerie van den Boorn, geboren in Maastricht, twijfelde na het behalen van haar havo diploma welk pad het juiste voor haar zou zijn. Tijdens haar tussenjaar in het buitenland kwam de interesse in de journalistieke wereld. Ze besloot haar spullen te pakken en te verhuizen van Zuid-Limburg naar Utrecht. Ze koos voor deze studie omdat ze gefascineerd is door het vertellen van verhalen en het onderzoeken van belangrijke maatschappelijke kwesties.