Utrecht Noord

Straatafval in Utrecht-Noord zorgt voor problematiek

Straatafval in de regio Noord-Utrecht blijft een hardnekkig probleem. Het brengt niet alleen een vies aanzicht met zich mee, maar veroorzaakt ook gezondheid gerelateerde problemen. Organisaties zoals Stichting Schoon Overvecht en Stichting Wereld Natuur Fonds proberen hun steentje bij te dragen naar een wereld zonder straatafval. Dit doen ze met behulp van diverse activiteiten zoals opruimdagen en posters.

Straatafval ziet er niet alleen rommelig uit, het trekt ook divers ongedierte aan. Ratten kunnen ziektes met zich mee dragen en dit tast de leefbaarheid aan. De bodem kan vervuild worden en dieren eten het op of raken erin verstrikt. Zelfs de natuurlijke voedselketen wordt hiermee aangetast. Naast de gevolgen voor mens, dier en milieu, heeft zwerfafval ook financiële gevolgen. Nederland is jaarlijks honderden miljoenen euro’s kwijt om te proberen om zwerfafval te voorkomen. Een groot deel hiervan gaat ook naar het verwerken van slecht weggegooid afval. Het geld dat hiervoor gebruikt wordt gaat af van het belastinggeld dat door de burger betaald wordt. Zo betaal je zelf dus ook mee.

Dit zorgt voor veel ergernis bij de lokale bevolking. Een van de belangrijkste stappen in het aanpakken van straatafval in Utrecht-Noord is het regelmatig ophalen van grofvuil en het opruimen van klein vuilnis zoals papiertjes, blikjes en stukjes plastic. In een pilotproject van Stichting Schoon Overvecht is er uitgetest of het helpt om een systeem op het zetten waarbij er straatafval opgehaald kan worden zonder een voorafgaande afspraak. Momenteel wordt dit getest. Dit wordt ondersteund door vrijwilligers die tijdens de proeftijd bijna alle soorten afval aannemen. Door dit afval te scheiden wordt een groot aantal niet vervuild en komt het niet door de buurt te zwerven.

Door het Wereld Natuur Fonds worden er maandelijks door heel Nederland, ook in Noord-Utrecht, opruimacties georganiseerd om de buurten schoon te houden. Tijdens deze activiteiten gaat een grote groep met prikkers en zakken rondjes lopen door de buurt om het zwervende afval op te ruimen. ‘’Het grofvuil kunnen we natuurlijk niet meenemen in de zakken, maar alle beetjes helpen. Vaak heb je aan het eind van de dag wel een hele vuilniszak vol met rommel.’’ zegt Kiki Schaap die vrijwilliger is bij het Wereld Natuur Fonds. Er wordt aangegeven dat ze het belangrijk vindt om mensen bewust te maken van het probleem. Ook wil ze meegeven dat we beter voor de wereld moeten zorgen omdat we er geen tweede van hebben.

In Utrecht-Noord blijft straatafval een probleem dat niet makkelijk en snel opgelost zal worden. Organisaties blijven hun best doen om de situatie zo veel mogelijk te verbeteren. Met betrokkenheid van de lokale gemeenschap en de inzet van vrijwilligers worden er stappen in de goede richting genomen. Zo hopen zij dat er in de komende jaren een aanzienlijke verbetering plaats zal vinden en ze over een tijdje kunnen spreken over een schoon Utrecht-Noord.

Valerie van den Boorn

Valerie van den Boorn, geboren in Maastricht, twijfelde na het behalen van haar havo diploma welk pad het juiste voor haar zou zijn. Tijdens haar tussenjaar in het buitenland kwam de interesse in de journalistieke wereld. Ze besloot haar spullen te pakken en te verhuizen van Zuid-Limburg naar Utrecht. Ze koos voor deze studie omdat ze gefascineerd is door het vertellen van verhalen en het onderzoeken van belangrijke maatschappelijke kwesties.