Utrecht Noord

Steeds meer bibliotheekleden in Utrecht

In 2022 zijn er 3,4 miljoen Nederlanders lid van de bibliotheek, waarvan 73.140 Utrechters. Er is sprake van een stijging van 9% in het aantal leden volgens de officiële bibliotheekstatistieken. De jeugd onder de achttien vormt nog steeds de meerderheid door de gratis abonnementen in Utrecht.

Stijging van leden

De bibliotheken zien de leden weer stijgen, een opluchting vergeleken met de daling van de voorgaande jaren door de coronamaatregelen. Het feit dat de jeugd in de meerderheid is, komt door de gratis abonnementen die worden uitgereikt in de gemeente Utrecht. Zo zien niet alleen de medewerkers dat maar ook de bezoekers.

‘Ikzelf ben al twaalf jaar lid van de bibliotheek, mede doordat mijn kind een gratis abonnement kreeg, van de gemeente,’ vertelt Marijke Cristobaldreef, bibliotheek lid. ‘Vroeger gingen we minstens één keer per drie weken naar de bibliotheek. Nu heeft mijn zoon de mogelijkheid om rustig aan zijn schoolwerk te werken, alleen of samen, en er is een overvloed aan informatie beschikbaar in de bieb’.

Toenemende activiteiten en organisaties

Tegenwoordig is de bibliotheek niet alleen maar een plek om boeken te vinden of rustig te werken. De toename van organisaties en activiteiten zorgt ervoor dat er nog meer te doen is en dat er meer informatie beschikbaar is.

‘Ik gebruik de bibliotheek zelf voor mijn werk als maatschappelijk werker. Ik verwijs mijn cliënten door naar de spreekuren in de bibliotheek,’ vertelt Cristobaldreef.

Velen denken dat de stijging te danken is aan de toenemende activiteiten en organisaties die plaatsvinden in de bibliotheek. Hierover praten verslaggever Loek Kabalt en bibliotheek medewerkster Isabella Aarons.