Utrecht Noord

Boeklancering: The Power is You op Internationale Vrouwendag

Omringd door boeken, in een glazen kamer in het midden van bibliotheek Overvecht vindt de boeklancering van het boek The Power is You plaats. Dit boek is geschreven door Noorzia Afridi en Saskia Harkema.

Met een paarse hoofdband op vertelt Saskia Harkema kort waar het boek over gaat, ‘Het boek vertelt het levensverhaal van Noorzia. Het is een erg inspirerend verhaal gefocust op empowerment. Het boek vertelt niet alleen Noorzia’s verhaal, het is ook een methode om andere mensen te empoweren.’ Saskia draagt die paarse hoofdband, omdat het de kleur is  van internationale vrouwendag. Om dezelfde reden heeft Noorzia een lange paarse jurk aan.

Terwijl de mensen binnenstromen ontvangen Noorzia en Saskia bloemen van mensen die gekomen zijn. ‘Heel erg bedankt’ zegt Saskia met een glimlach. Zodra iedereen er is beginnen Saskia en Noorzia met een presentatie over het boek en hoe het tot stand is gekomen. Noorzia komt uit Pakistan, uit een gebied waar vrouwen zelf de straat niet op mogen. Vrouwen mogen in dat gebied ook niet naar school. ‘Mijn strijd voor vrouwenrechten begon door voor mijzelf te vechten. Ik heb vroeger erg veel ruzies gehad met mijn ouders en de rest van onze gemeenschap, omdat ik erg graag naar school wilde gaan.’ ,vertelt Noorzia over haar verleden. Met een trillende stem gaat ze verder, ‘Ik ben familieleden kwijt geraakt, maar nu sta ik hier.’

‘In 2014 hebben wij elkaar ontmoet. Dit was op een dialoogbijeenkomst georganiseerd door Utrecht in Dialoog. Daarna heb ik Noorzia door het proces geholpen van asielzoekende zijn in Nederland. Dit is nu een enorm lastig proces, maar dat was toen ook al zo.’ ,vertelt Saskia over hun ontmoeting. ‘Op die manier zijn we erg hecht geworden.’ ,vult Noorzia aan terwijl ze met een glimlach naar Saskia kijkt. ‘Uiteindelijk vertelde ik aan Noorzia dat ik er overtuigd van was dat haar verhaal heel veel andere vrouwen zou kunnen inspireren. Toen zijn we aan het boek begonnen door haar verhaal op te schrijven.’ ,aldus Saskia.

‘Toen we begonnen met het boek waren we niet van plan om er een methode van te maken. Dat heeft zich geleidelijk ontwikkeld. In het boek hebben we het verhaal van Odysseus. We vonden dit verhaal erg vergelijkbaar met het verhaal van Noorzia, omdat ze allebei een lange reis maken met veel obstakels en moeilijkheden die zij moeten overkomen.’ ,vertelt Saskia. Noorzia vond het een geweldige ervaring om het boek te schrijven. ‘Er kwamen heel veel emoties naar boven tijdens het schrijven, maar ik ben ontzettend blij dat wij dit boek hebben kunnen schrijven.’

In het midden van de kamer staat een tafel met daarop ongeveer twintig exemplaren van The power is you. De voorkant van het boek is een foto van Noorzia die naar de zee kijkt. ‘Ik heb deze foto twee jaar voordat wij aan het boek begonnen van Noorzia genomen.’ ,vertelt Saskia. Noorzia vult aan ‘Het viel allemaal samen toen wij die foto weer zagen terwijl we bezig waren met het boek vooral omdat het zo verbonden was aan het verhaal van Odysseus door de zee.’

Lisa Zoomers

Lisa Zoomers (2006), heeft altijd al van verhalen gehouden. Ze was als kind altijd erg nieuwsgierig en had dan ook vaak het gevoel dat zij een 'domme' vraag stelde. Lisa heeft vorig jaar haar havo afgerond in Rotterdam. Sinds 2023 studeert zij in Utrecht aan de School van Journalistiek. Ondanks dat Lisa het liefst aan vijf verschillende studies was begonnen leek Journalistiek haar de beste keus, aangezien zij door mensen te interviewen over veel verschillende onderwerpen leert proeft ze toch van verschillende beroepen.